Andrea blev færdigvaccineret på sin tur i Bilka: 'Mega smart'

I Bilka-forretninger har man i dag kunnet kombinere dagligvarehandel med coronavaccination.

Rettelse: Sundhedsstyrelsen har et mål om, at 90 procent af målgruppen har fået første stik 1. oktober og ikke, at 90 procent er færdigvaccinerede, som det fremgik tidligere.

Dagens slagtilbud i Bilka er en usædvanlig størrelse.

Et styk vaccine, helt uden tidsbestilling.

Med sig hjem fra en shoppetur i dag, kan man nemlig få ikke kun toiletpapir og grøntsager, men også et skud coronavaccine i armen.

I 16 Bilka-butikker og en enkelt Føtex har Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Salling Group, som ejer Bilka, åbnet pop-up-vaccinationssteder, hvor kunder og medarbejdere i dag kan få et stik med en coronavaccine uden tidsbestilling.

En af dem, der har benyttet sig af tilbuddet er 12-årige Andrea Andersen, der fik sit andet stik i Bilka i Tilst i dag.

Hun havde "mor-datter-date" med sin mor Maria Andersen i dag, og de to var kørt fra hjemmet i Horsens for at slå to fluer med et smæk - de havde aftalt, at de skulle have ordnet negle, og så kunne de få klaret Andrea Andersens andet stik samtidig.

Mor, Maria Andersen, var begejstret for initiativet med pop-up-vaccinationsstedet.

- Det må gerne være nemt at blive vaccineret, sagde Maria Andersen.

- Det er rigtig rart, at i forbindelse med, at man kommer her til centeret og har et ærinde, så kan man bare lige hoppe ind og få vinget den af. Det er helt klart et plus i hverdagslogistikken.

12-årige Andrea Andersen fra Horsens fik sit andet stik med en coronavaccine i Bilka i Tilst i dag. (Foto: DR Nyheder)

Forsøg på at få fat i de unge

Formålet er at få vaccineret en endnu større del af befolkningen og særligt den yngre målgruppe mellem 20 og 29 år er i fokus, forklarede styrelsens direktør Søren Brostrøm i en pressemeddelelse, da initiativet blev præsenteret.

- Vi vil gerne sikre, at tilbuddet om vaccination er så tilgængeligt som muligt, så der for eksempel er mulighed for at få et stik, samtidig at man ordner sine indkøb eller andre daglige opgaver. Samtidig har detailhandlen rigtig mange unge medarbejdere, og her kan branchen være med til give unge den information, de har brug for, til at træffe deres valg om vaccination, sagde han.

Ifølge styrelsen er godt 79 procent af målgruppen færdigvaccineret, mens godt 86 procent har fået første stik. Sundhedsstyrelsens mål er, at 90 procent af befolkningen over 12 år har fået første stik med en coronavaccine inden 1. oktober.

I Tilst i Aarhus var der ikke ligefrem rift om pladserne i det venteværelse, der var sat op til lejligheden. De fleste af de grå stole omkring Andrea Andersen og hendes mor stod tomme, mens Andrea Andersen fik en cola og ventede de obligatoriske 15 minutter efter sin vaccination, før hun kunne tage hjem.

Der var ingen smerte i armen endnu, og hun synes, det var "mega smart" at kunne blive vaccineret i et butikscenter.

- Det var rart at få mit andet stik. Så ved jeg ligesom, at jeg nok ikke lige får corona pt. Og det gjorde faktisk overhovedet ikke ondt. Jeg kunne ikke rigtigt mærke det, siger hun.

Også Bilka i Ishøj var en af de 16 Bilka-forretninger, hvor man i dag kunne komme forbi og få et stik med en coronavaccine. (Foto: Claus bech © Ritzau Scanpix)

Så tilgængeligt som muligt

12 personer havde indtil videre fået et stik med en coronavaccine, da DR Nyheder besøgte pop-up-vaccinationsstedet ved middagstid. Louise Gade, der er HR-direktør i Salling Group, var glad for initiativet.

- Jeg synes, det er utrolig glædeligt. Det viser jo, at det har en effekt, at det bliver gjort så tilgængeligt som overhovedet muligt.

Hvordan kan det være, at I har besluttet jer for at lægge lokaler til det her vaccinationsforsøg, hvor man i dag kan få sig en vaccine uden at have booket tid?

- Det gør vi, fordi vi gerne vil gøre, hvad vi kan for at understøtte, at vi alle sammen kan fastholde den normale hverdag, vi nu langt om længe har fået tilbage. Og hvis vi kan hjælpe myndighederne ved at gøre vaccineprogrammet endnu mere tilgængeligt, så gør vi gerne det, siger hun.

Vaccinationsindsatsen i butikscentrene i dag er et forsøg på at få vaccineret endnu flere af særligt de unge i aldersgruppen 20 til 29 år. (Foto: Claus bech © Ritzau Scanpix)

Er det jeres opgave som supermarked at hjælpe med det?

- Nej, vi blander os heller ikke i det sundhedsfaglige, men det er vores opgave at være med til at løfte et samfundsansvar, ligesom jeg synes, vi havde rigtig god effekt af under nedlukningen af Danmark, hvor vi nåede nye højder i den måde, vi hjalp hinanden på i det offentlige og det private.

Ikke kun supermarkederne men også koncertsteder gør plads til pop-up-vaccinationsindsatsen for at få fat i de unge.

De 50.000 mennesker, der skal i Parken og se bandet The Minds of 99 i aften, kan også få et stik med en coronavaccine i den anledning, ligesom gæster ved Spot Festival i Aarhus i næste uge også vil kunne få vaccinationen uden tidsbestilling.

Også organisationer som DGI, Dansk Idrætsforbund og SMV Danmark, som repræsenterer små- og mellemstore virksomheder, har indgået samarbejde med Sundhedsstyrelsen om at informere organisationernes medlemmer om coronavacciner.

Facebook
Twitter