Annoncørflugten fra Den Korte Avis fortsætter

Flere virksomheder og organisationer vil ikke have reklamer på indvandrerkritisk netmedie.

Ralf Pittelkow og Karen Jespersen har siden 2012 kørt mediet Den Korte Avis. (Foto: christian Als © Scanpix)

Antallet af virksomheder og organisationer, der ikke længere vil have deres reklamer vist på det indvandrerkritiske netmedie Den Korte Avis, stiger.

Siden i går har virksomheder som Føtex, Nemlig.com, Bravo Tours og Telia Danmark bedt om at blive fjernet fra siden. Det samme har Vejle Kommune.

Sagen startede i torsdags, da Nordea meldte ud, at de ikke længere vil have deres reklamer vist på siden. I et interview med Jyllands-Postenforklarede bankens marketingschef, at de havde truffet beslutningen, fordi de "ikke kunne stå inde for det journalistiske indhold".

Annoncenetværk: Det fortsætter

Efterfølgende meldte en lang række virksomheder sig i koret - herunder Ikea, MacDonald's og Elgiganten. Og sidst på dagen kunne annoncenetværket Mediacom fortælle, at de var blevet kimet ned af kunder, der ønskede af blive fjernet fra Den Korte Avis.

Og Mediacom regner ikke med, at det er stilnet af endnu.

- Vi har haft et betydeligt antal henvendelser i går, og det er markante annoncører. Vi holder lukket i dag, men vi forventer, at vi får flere henvendelser på mandag. Så det er ikke aftaget. Det fortsætter. Vi har fået fra mange henvendelser fra virksomheder, der endnu ikke er blevet kontaktet af forbrugere, men som som gerne vil undgå det, siger administrerende direktør Morten Kristensen.

Sagen har spredt sig via de sociale medier under hashtagget #StopFundingHateDK (Stop med at støtte had, Danmark, red.), hvor borgere skriver direkte til firmaer og spørger, hvorfor de annoncerer på siden.

Kampagnen er kendt fra USA, hvor den blandt andet har ført til, at store firmaer som Kellogg's og BMW er holdt op med at annoncere på det nationalkonservative netmedie Breitbart News, der er kendt for at støtte Trump-kampagnen og er blevet kritiseret for at sprede usande historier.

Boykot af boykottet

Mens virksomhederne får ros for deres beslutning om at boykotte Den Korte Avis, har det andre steder ført til vrede. På virksomhedernes Facebook- og Twittersider skælder en del brugere ud over beslutningen og skriver, at de ikke længere vil handle hos de pågældende virksomheder.

På samme måde meldte Dansk Folkepartis Marie Krarup i går ud, at hun støtter Den Korte Avis:

- Og her er listen over firmaer, som jeg vil boykotte for fremtiden: Nordea, Just Eat, Telia, Yousee, Ikea, Læger uden grænser, Alm. Brand, McDonald’s, Spies, Sofakompagniet, Sportsmaster, Elgiganten, Momondo og Tui, skriver Marie Krarup på sin Facebookside.

På samme måde blev Kellogg's ramt af et boykot fra vrede Trump-vælgere, men firmaet har endnu ikke meldt ud, om modkampagnen har kostet dem kunder og penge.

Den tidligere politier Karen Jespersen og politisk rådgiver Ralf Pittelkow, der står bag Den Korte Avis, skriver i et indlæg på siden, at kampagnen er "et uhørt angreb på ytringsfriheden".

Eksempler på firmaer, der har boykottet Den Korte Avis

  • Nordea

  • Telia

  • Just Eat

  • IKEA

  • Læger Uden Grænser

  • Alm. Brand

  • YouSee

  • TUI Danmark

  • Sofakompagniet

  • Sportmaster

  • Kipling Travel

  • Elgiganten

  • Spies

  • Momondo

  • Plan Danmark

  • DriveNow

  • Circle K

  • MacDonald's

  • Nespresso

  • Føtex

  • Nemlig.com

Facebook
Twitter