Arbejdstilsyn efter ulykke på Hovedbanegården: Rulletrappe lappet med gaffatape

Arbejdstilsynet fandt flere fejl og mangler under inspektion efter ulykke.

Arbejdstilsynet har konstateret flere fejl på rulletrapperne på Københavns Hovedbanegård. (Foto: liselotte sabroe © © Scanpix)

Arbejdstilsynet har i går blotlagt adskillige fejl og mangler ved fire rulletrapper på Københavns Hovedbanegård. Fejl, der i går fik DSB til at indstille driften af alle rulletrapper på stationen.

Tilsynet oplyser i en mail til DR Nyheder, at der var udløbne inspektionsattester på samtlige af de fire rulletrapper, som de kontrollerede.

Det betyder, at alle trapperne skulle have været inspiceret senest i marts i år - altså for fem måneder siden, oplyser Arbejdstilsynet.

DSB fik efter inspektionen et påbud om straks at tage rulletrapper med udløbne inspektionsattester ud af brug, indtil forholdene er bragt i orden.

Besøget fra Arbejdstilsynet kom på baggrund af, at der søndag skete en ulykke på en rulletrappen ved spor 3 og 4, hvor fire personer ifølge Ekstra Bladet kom til skade.

Repareret med gaffatape

Hen over middag blev de fire personer kvæstet af en løs metalskinne, og en 10-årig pige blev efterfølgende bragt til behandling på hospitalet.

Under Arbejdstilsynets inspektion i går konstaterede de en række fejl. Fejelister var afmonteret, afskærmninger var repareret med gaffatape og isoleringsbånd, der var manglende tænder til kamplader (de faste plader, der sidder ved start og slut af rulletrapper) og der var mangelfuld information i logbøger og driftsjournaler.

Arbejdstilsynet inspicerede ikke de resterende rulletrapper på Hovedbanen, fordi DSB efter kontrollen med de første fire trapper selv valgte at indstille alle rulletrapper.

- Vi har valgt at tage de resterende rulletrapper midlertidigt ud af drift, indtil der er sikkerhed for, at inspektionsattesterne for alle 12 rulletrapper lever op til reglerne, lød det fra Jørgen Dyrendal Rasmussen, der er chef for DSB Stationsservice.

DSB: Vi ser på det med alvor

Konfronteret med de konkrete fejl på rulletrapperne siger han til DR:

- Vi ser med stor alvor på de fejl og mangler, som Arbejdstilsynet har konstateret. Vores kunder skal kunne regne med, at tingene er i orden, når de færdes på vores stationer.

DSB har outsourcet driften af rulletrapper til en underleverandør, og derfor havde man i DSB en forventning om, at tingene var i orden, fortæller han.

Men når man ser, at en afskærmning på en rulletrappe er holdt sammen med gaffatape, har man som DSB-medarbejder så ikke også et ansvar?

- Vi har som ejer et ansvar. Vi har også set, at der er blevet repareret på rulletrapperne. Og når vi ser, at der bliver repareret på en installation, så forventer vi, at den bliver bragt i orden. Derfor afventer vi nu en redegørelse og forventer hurtigst muligt at få tingene udbedret, så de lever op til kravene, siger Jørgen Dyrendal Rasmussen.

På hovedbanegården kan man stadig benytte elevatorer ned til sporet.

Strakspåbud fra Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet har sendt denne skriftlige kommentar til DR:

"Vi har i går konstateret forskellige fejl og mangler ved rulletrapperne på Hovedbanen. Samlet set lever trapperne ikke op til de krav, der gælder, og et inspektionsorgan skulle have været inspiceret rulletrapperne for en del måneder siden.

Fejl og mangler ved rulletrapper kan have alvorlige konsekvenser, og derfor vælger vi også at give et strakspåbud til DSB om at standse trapperne med det samme. Der skal rettes op på problemerne, og de lovpligtige inspektioner skal være på plads, før trapperne må køre igen.”

Artiklen er opdateret klokken 15.12 med citater fra DSB.

Facebook
Twitter