Arla spildte ikke mælk under Muhammedkrisen

Arla producerede også mælk, ost og smør i Saudi Arabien under Muhammedkrisen. Mens de saudi-arabiske forbrugere troede, at de boykottede de danske mejerivarer, så var de på både hylderne og i indkøbskurvene. Der stod bare "made in Saudi Arabia" på.

Boykotten af Arlas produkter efterlod et hul på hylderne i Saudi Arabien. Det blev fyldt ud af produkter fra Arla. Men der var andre logoer på de danske mejeriprodukter, som blev bestilt af konkurrenterne. (© Scanpix)

Da stormuftien i Saudi-Arabiens hovedstad Riyadh for et år siden under en fredagsbøn opfordrede alle gode muslimer til at boykotte danske varer, så det i første omgang ud til at skulle gå hårdt ud over Arlas lokale mejeri Danya.

Solgte danske råvarer

Alle de 34.000 butikker, Arla hidtil havde handlet med, fra de mindste kiosker til de største supermarkedskæder, ryddede hylderne for alt, hvad der stod Danmark på, og mejeriets produktion af ost, mælkepulver og juice gik øjeblikkelig i stå. Men hvad offentligheden ikke vidste var, at der fortsat kom ost ud fra mejeriet lavet af danske råvarer til de saudiske forbrugere. Det skriver Samvirke.

Leverede til andre

Før boykotten var Arlas andel af markedet i Saudi Arabien så stort, at det efterlod mange tommer hylder, da der ikke længere skulle stå Arla-produkter på dem. De tomme hylder var konkurrenterne klar til at fylde ud med mejeriprodukter, som de fik produceret hos Arla.

Varerne blev så solgt videre med logoerne fra de supermarkedskæder og konkurrenter, som Arla producerede til, på. Det er en ret almindelig procedure, som også foregår i Danmark. Det særlige i det her tilfælde var bare, at folk troede, at dansk mælk blev boykottet og samtidig blev det solgt i litervis.

Kort efter boykotten var mejeriet i Riyadh oppe i fulde omdrejninger igen.

Omfattende produktion

Arlas pressechef Louis Honoré bekræfter, at firmaet tidligt i forløbet fik ekstra bestillinger fra både konkurrenter og supermarkedskæder, som Arla i forvejen producerede for.

- Produktionen har været ganske omfattende, konstaterer han i bladet Samvirke.

Han understreger, at selvom der altså stadig blev produceret på firmaets mejeri i Riyadh, så kostede Muhammedkrisen alligevel Arla 400 millioner kroner.

Facebook
Twitter