Avis: Facebook lækker personoplysninger

Facebook og MySpace bliver beskyldt for at videregive personoplysninger til deres annoncører uden tilladelse.

Facebook bliver beskyldt af en af USAs førende aviser for at give personlige oplysninger videre til deres annoncører. (Foto: Thierry Roge © Scanpix)

Facebook gør meget ud af at forsikre os om, at vores profiloplysninger ikke bliver misbrugt eller videresendt til andre.

Men nu skriver en af de største, amerikanske aviser, The Wall Street Journal, at det forholder sig stik modsat. Læs deres artikel her.

Hvis det er sandt, kan det betyde en kæmpe skandale for både Facebook, MySpace og andre sociale netværk.

The Wall Street Journal anklager Facebook og MySpace for at videregive personlige oplysninger om brugerne til deres annoncører og reklamefirmaer uden tilladelse.

Personnumre

Modtagerne af al den information skulle angiveligt dreje sig om meget store firmaer, inklusiv DoubleClick, som hører under Google og Right Media, som er under Yahoo.

De bliver af avisen beskyldt for at have modtaget fortrolig information, inklusiv brugernavn og personnumre, på de brugere, der har klikket på reklamebannere på Facebook og MySpace.

De fortrolige data kan så kvit og frit bruges til at indhente fulde navn, alder, job, bopæl og alt andet, som står på profilen.

Venners info

Avisen skriver videre, at især Facebook er gået langt med hensyn til at dele identificerbar data med deres annoncører.

De har både sendt brugernavn på den person, som klikkede på reklamen samt navn på de profiler, den person ellers var inde og kigge på.

Nægter ethvert kendskab

Firmaerne, som er anklaget for at have modtaget disse fortrolige oplysninger, benægter naturligvis overfor The Wall Street Journal, at de har kendt til denne information, og at de har brugt oplysningerne til noget.

- Vi forbyder klienter at sende personlige oplysninger til os. Vi har fortalt dem 'Vi vil ikke have det. I skal ikke sende det til os. Hvis det sker, er det ikke os, der har ønsket det,'.

Ønsker ikke privatliv

Afsløringen kunne ikke komme på et værre tidspunkt for Facebook, som i denne måned er på forsiden af Time Magazine, som sætter spørgsmålstegn ved privatlivets fred.

Facebooks grundlægger, Mark Zuckerberg siger til sit forsvar til Time Magazine:

- Folk ønsker ikke et fuldstændigt privat liv. Det, de vil have, er kontrol over hvad de deler, og hvad de ikke deler med andre, siger han.

Læs hele artiklen på engelsk på The Wall Street Journal her.

Facebook
Twitter