Bælgfrugter og frø på middagsbordet? Ny rapport foreslår ændringer af kostrådene

Danskerne bør spise flere ærter, bønner og linser, ifølge DTU Fødevareinstituttet.

Fra et sundheds- og klimamæssigt synspunkt skal der flere bælgfrugter, frø og mørke grøntsager på menuen i de danske hjem. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Scanpix)

Vi skal lære at spise grønnere i mere end én forstand.

Der bør nemlig være flere bælgfrugter, frø og mørkegrønne grøntsager på danskernes tallerkener - og mindre rødt kød.

Sådan lyder en af anbefalingerne i en rapport, som DTU Fødevareinstituttet har offentliggjort i dag.

Formålet har været at gøre kostrådene mere klimavenlige med afsæt i videnskabelige undersøgelser.

- De kostråd, vi har nu, skal hjælpe os i forhold til den ernæringsmæssige viden. Men de skal have et klimalag, så forbrugerne både ved, hvordan de kan vælge sundt og klimavenligt, siger specialkonsulent i Fødevarestyrelsen Trine Grønlund.

Det kan ske ved at gå i tre spor, fortæller seniorforsker Ellen Trolle fra DTU Fødevareinstituttet, som er en af rapportens forfattere:

- Kosten skal blive mere plantebaseret og samtidig mindre baseret på kød, især rødt kød. Det drejer sig om at vælge de mere bæredygtige fødevarer inden for de forskellige fødevaregrupper. Og endelig at mindske madspild og overspisning, fortæller hun.

Fødevareminister Mogens Jensen (S) mener, at det er vigtigt at få klimaet med i de officielle kostråd.

- Det er jo et vigtigt bidrag, man som enkeltstående person og dansker kan give til klimaomstillingen, påpeger han.

Ifølge Ellen Trolle viser andre undersøgelser, at man kan nedsætte sit klimaaftryk med op til 35 procent ved at nedsætte indholdet af kød og mejeriprodukter.

1

Bælgfrugter, frø og nødder

Fra venstre: Kikærter, hvide bønner, røde kidneybønner. (Foto: Line Thit Klein © Scanpix)

Bælgfrugter som ærter, bønner og linser er gode proteinkilder, som danskerne generelt ikke spiser nok af - faktisk kun fem gram dagligt i gennemsnit.

Derfor foreslår rapporten fra DTU Fødevareinstituttet, at bælgfrugter, nødder og frø skal fremhæves særskilt i de officielle kostråd.

Opfordringen er, at man skal spise bælgfrugter mindst 2-3 gange om ugen, gerne i portioner på 100 gram dagligt.

Desuden lyder den nye anbefaling, at 30 gram usaltede nødder om dagen er et passende indtag - gerne suppleret med 1-2 spiseskefulde frø (hørfrø og solsikkekerner dog kun i begrænset omfang).

2

Frugt og grønt

Grøntsager, især de mørkegrønne og rød/orange kan med fordel kommes ned i indkøbsvognen. (Foto: Johan gadegaard © Scanpix)

Grøntsager er gået en etage ned i madpyramiden til 'spis mest', mens frugt fortsat er i kategorien 'spis mindre'.

I DTU Fødevareinstuttets rapport opfordres der til fortsat at gå efter grove grøntsager som rodfrugter, kål og bælgfrugter.

Det anbefales dagligt at spise mindst 600 gram frugt og grønt hver dag - heraf mindst 100 gram mørkegrønne grøntsager, fordi de er rige på blandt andet calcium, folat og jern.

Også de rød/orange grøntsager, som er rige på det naturlige farvestof karotenoid, bliver fremhævet i rapporten.

3

Kartofler og fuldkorn

Nye danske kartofler er godt for klimaet og sundheden. (Foto: Kristian Djurhuus © Scanpix)

Ifølge rapporten bør man dagligt spise mindst 75 gram fuldkornsprodukter, der er en kilde til kostfibre, vitaminer og mineraler samt proteiner.

Kartofler bliver også lovprist, fordi de ligesom kornprodukter som mel og brød belaster klimaet mindre end eksempelvis ris.

4

Kød og fisk

Sild og makrel er bedre klimavalg end fx rejer og pangasius, ifølge DTU Fødevareinstituttets rapport. (Foto: KELD NAVNTOFT © Scanpix)

Både fra et miljømæssigt og et sundhedsmæssigt hensyn anbefaler rapporten, at man nøjes med at servere 50-75 gram tilberedt kød ad gangen - og højst 350 gram om ugen.

Især retter med okse- eller lammekød kan med fordel udskiftes med plantebaserede måltider 2-3 gange om ugen, lyder det.

Samtidig anbefales det at spise omkring 350 gram ASC- og MSC-mærket fisk om ugen, hovedsageligt af den fede slags.

Det sunde og klimabevidste valg er sild, makrel og brisling. Modsat har rejer, pangasius og rødspætte et højt klimaaftryk i forhold til deres næringsværdi, fastslår rapporten med henvisning til en britisk undersøgelse.

For alle fødevarer anbefales det at spise varieret og anvende plantebaserede olier.

Rapportens anbefalinger

  • Spis mere af:

  • Grøntsager, inklusiv mørkegrønne og rød/orange

  • Bælgfrugter

  • Nødder og frø

  • Frugt

  • Fuldkornsprodukter og kartofler

  • Spis tilstrækkeligt/moderate mængder af:

  • Fisk og skaldyr (vælg de mest bæredygtige)

  • Mælk og mejeriprodukter

  • Vegetabilske olier

  • Fjerkræ og æg

  • Begræns indtaget af:

  • Rødt kød (særligt oksekød) og forarbejdet kød

  • Slik, kage, chips, søde drikkevarer o.lign.

  • Salt

  • Alkohol

  • Ultra forarbejdede fødevarer

  • Kilde: Råd om bæredygtig sund kost. Fagligt grundlag for et supplement til De officielle Kostråd, DTU Fødevareinstituttet.