Banedanmark efter udskudt signalprojekt: Passagerer må fortsat regne med forsinkede tog

Der går syv ekstra år, før de nye togsignaler fungerer i hele Danmark.

Danmark er det første lang i Europa, der implementerer det nye signalsystem. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Der var udsigt til færre togforsinkelser og flere tog på det danske jernbanenet i 2023.

Men projektet om et nyt og mere fremtidssikret signalprogram er blevet udskudt med syv år. Og dermed må passagerer vente længere tid på, at togene kommer til at køre uden de store forsinkelser.

Det fortæller programdirektør i Banedanmark Jan Erik Schneider.

- Vi får ikke de hurtige forbedringer, som signalprogrammet skulle have gennemført. Det betyder, at det niveau, der er af forsinkelser i dag, vil fortsætte fremadrettet. Det bliver ikke værre, men de forbedringer, som skulle løse det, kommer først senere, siger han og uddyber:

- Vi er brandærgerlige over, at vi ikke kan tilbyde passagererne flere og mere rettidige tog tidligere, men vi må erkende, at vi ikke tror på, at forudsætningen for at være færdig til tiden kommer.

Vi tror på, at vi kan gennemføre, den plan, vi har fremlagt. Jeg kommer ikke til at stå her igen og sige, at vi var for optimistiske.

Jan Erik Schneider, programdirektør i Banedanmark

Ifølge programdirektøren er det store problem, som projektet lider under, at det er svært at installere de nye systemer i de gamle IC3-tog, fordi de ikke er lavet til at rumme et system, der kan tale sammen med det moderne togsignal.

Med de nye forsinkelser regner transportminister Ole Birk Olesen (LA) med, at det kommer til at koste knap tre milliarder kroner mere at vedligeholde det gamle signalsystem.

Beløbet skal ifølge transportministeren findes af "finansministeren på de sædvanlige budgetter".

Alt for optimistisk plan

Ifølge Jan Erik Schneider var det ikke en realistisk plan at tro, at det nye signalsystem kunne rulles ud så hurtigt.

- I de halvandet år, jeg har været i signalprogrammet, har jeg udviklet den holdning, at det var for optimistisk. Vi har lært, at det er vanskeligt at udrulle store og komplekse programmer, siger han og fortsætter:

- Man skal ikke være præget af al for høj optimisme, når man laver sit grundlag. Vi er nødt til at have et mere langstrakt udrulningsforløb, og det er det, vi har gjort i dag.

Så der kommer ikke flere overraskelser?

- Nu har vi arbejdet i et halvt års tid sammen med Deloitte. Vi tror på, at vi kan gennemføre, den plan, vi har fremlagt. Jeg kommer ikke til at stå her igen og sige, at vi var for optimistiske. Vi har arbejdet længe på det her, og jeg tror på det, siger han.

Deloittes undersøgelse blev fremlagt i Folketingets Transportudvalg i dag. Den blev sat i gang af Transportministeriet og Finansministeriet, efter at Rigsrevisionen i januar kritiserede både Banedanmark og Transportministeriet for håndteringen af det storstilede projekt.