Banedanmark har fritaget medarbejder fra tjeneste efter tog-kollision

Det tyder på, at det var en menneskelig fejl, der førte til sammenstød i Klampenborg, oplyser Banedanmark.

Otte personer kom lettere til skade, da et kystbanetog bragede ind i en gravemaskine nær Klampenborg Station tidligere i dag.

Vores indledende undersøgelser peger på, at der er tale om en menneskelig fejl i kommunikationen mellem de personer, der styrer trafikken, og de personer der har arbejdet langs banen

Banedanmark

Det var dog et usandsynligt held, at der ikke var nogen, som kom alvorligt til skade, og nu har tog-kollisionen haft konkrete konsekvenser for en medarbejder hos Banedanmark.

Det tyder nemlig på, at det var en menneskelig fejl, som førte til kollisionen. Det har haft den konsekvens, at en person er blevet fritaget fra tjeneste, mens det bliver undersøgt præcis, hvordan uheldet kunne ske.

Det oplyser Banedanmark i et skriftligt svar til DR Nyheder.

- Vores indledende undersøgelser peger på, at der er tale om en menneskelig fejl i kommunikationen mellem de personer, der styrer trafikken, og de personer der har arbejdet langs banen. I relation til den konkrete hændelse er den pågældende medarbejder indtil videre fritaget fra tjeneste, mens undersøgelsen pågår, lyder det fra Banedanmark, der ikke har ønsket at stille op til et interview med DR Nyheder om tog-kollisionen.

Entreprenør: Vi fik lov til at komme tæt på sporet

DR Nyheder har været i kontakt med entreprenøren LM Gruppen, hvis gravemaskine blev påkørt af et kystbanetog i formiddag med 120 kilometer i timen og blev slæbt 150 meter.

Indehaver Søren Knudsen fortæller, at hans team arbejdede med at grave nær Klampenborg i forbindelse med Banedanmarks kommende signalprogram.

På et tidspunkt skal de forcere en stitunnel, hvilket kræver, at de kommer tættere på skinnerne end den sikkerhedsafstand, som Banedanmark kræver.

Og i den forbindelse skete ulykken.

- Vi anmoder om at komme ind over den sikkerhedsafstand, som Banedanmark har bestemt, og det får vi lov til. I forbindelse med at vi er tæt på skinnerne, bliver vi påkørt af et tog, siger Søren Knudsen fra LM Gruppen.

Når I har den tilladelse, hvordan kan kollisionen så ske?

- Det er så det, Havarikommissionen og undersøgelseskomiteen hos Trafikstyrelsen og Banedanmark er i gang med at finde ud af. Jeg kan kun sige, at i min optik har LM Gruppen gjort det, vi skal, siger han.

Så du fratager jer for skylden i den her ulykke?

- I min optik fratager jeg i hvert fald vores SR-arbejdsleder (sikkerhedsrepræsentant, red.) for skyld i den her ulykke, lyder det fra Søren Knudsen.

Syv personer på hospitalet

DSB oplyste tidligere i dag, at togets godt 600 passagerer er blevet tilbudt krisepsykologhjælp. Syv passagerer blev ifølge DSB kørt på hospitalet med lettere skader som muligt piskesmæld og chok efter uheldet.

Føreren af gravemaskinen nåede at hoppe ud, inden toget buldrede ind i maskinen og slap også med lettere skader.

Ulykken betyder, at der er indsat togbusser mellem Klampenborg og Skodsborg resten af dagen, oplyser DSB.

Havarikommissionen skal nu undersøge, hvad der præcis gik galt, da toget ramte gravkoen.