Bedt om at genbruge corona-mundbind til flere patienter: 'Alt vendte sig i maven på mig'

26 tandlæger landet over er blevet anmeldt for sjusk med corona-beskyttelse.

Mila Kekec er en af flere klinikassistenter, der under corona-krisen har oplevet at blive bedt om at genbruge engangs-beskyttelsesudstyr.

Masker og mundbind til værn mod Covid-19 skal altid skiftes mellem hver patient i tandlægestolen. Sådan lyder Sundhedsstyrelsens utvetydige

retningslinjer
.

Men da klinikassistent Mila Kekec midt under corona-krisen i april mødte ind på sit arbejde på Tandlægehuset Smørum, fik hun den stik modsatte besked af sin chef:

- Vi blev instrueret i, at vi skulle skrive vores navn i mundbindet og smide det i en kasse, når vi havde brugt det. Så blev vasket og genbrugt, siger hun og tilføjer:

- Alt vendte sig i maven på mig. Det hedder jo et engangsmundbind, fordi det kun skal bruges én gang.

Mila Kekec protesterede med egne ord til sin chef og sagde, at hun ikke vil arbejde iført genbrugte engangs-værnemidler.

- Det siger hun så, at hun er ligeglad med. Der sortner det for mig. Hun er ligeglad med både mit helbred og patienternes helbred, siger Mila Kekec.

- Vi havde stadigvæk lidt mundbind på lager, så jeg tog derfra. Jeg kunne ikke få mig selv til at genbruge dem.

Mila Kekec blev kort efter opsagt på klinikken - ifølge hende selv fordi hun nægtede at gå på

kompromis
med værnemidlerne. Derfor kører hendes
fagforening
,
HK
Privat, nu en sag.

Den udlægning af sagen

afviser
hendes tidligere arbejdsgiver. Opsigelsen skyldtes corona-krisens økonomiske konsekvenser for klinikken, lyder forklaringen fra klinikejer og tandlæge Natasja Bruun, der ikke ønsker at stille op til interview.

Hun bekræfter dog i en mail til

DR
Nyheder, at klinikken steriliserede nogle mundbind, da de var i tvivl om, hvorvidt de kunne risikere at løbe tør for nye. Hun oplyser videre, at klinikken i dag har haft besøg af
Arbejdstilsynet
uden at få anmærkninger.

Herunder kan du se nogle af de billeder, klinikassistent Mila Kekec tog på sin arbejdsplads for at dokumentere værnemiddel-situationen:

  • "Gem jeres brugte masker i kassen - eventuelt med navn på", står der på tavlen i den tandlægeklinik, Mila Kekec var klinikassistent på. (foto: Mila Kekec).
  • "Brugt mundbind", står der på siden af en papkasse, som de ansatte opfordres til at smide deres mundbind til genbrug i, fortæller Mila Kekec. (foto: Mila Kekec).
  • En kasse med "rene mundbind" står fremme i klinikken, fortæller Mila Kekec. (foto: Mila Kekec).
1 / 3

Fagforening har anmeldt 26 klinikker - syv har fået strakspåbud

Mila Kekec sendte billederne til sin

fagforening
,
HK
Privat. Og hun er langt fra den eneste, der under corona-krisen har henvendt sig med det, de mener, er alvorlige overtrædelser af myndighedernes
retningslinjer
, fortæller formand for
HK
Privat Simon Tøgern.

- Der er heldigvis mange tandklinikker, der har styr på det. Men der er også en kreds af tandlæger, der åbenbart ikke mener, at reglerne gælder for dem, siger han og tilføjer:

- Når man genbruger engangsmundbind, er der

potentielt
en risiko for at blive smittet med en alvorlig sygdom – eller blive smittebærer til patienter, familie og
omgangskreds
. Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde.

Der er jo ikke sket noget? Der er ingen dokumenterede smittetilfælde på tandklinikker?

- Det kan du sige. Man har været heldig. Men når vi har et sæt regler, der er lavet for at beskytte de ansatte og patienterne, skal de selvfølgelig efterleves. Så er det ikke den enkelte klinikejer, der skal afgøre, om han vil følge dem, siger Simon Tøgern.

HK
Privat har under corona-krisen anmeldt i alt 26 tandklinikker til
Arbejdstilsynet
.

En række af anmeldelserne har ført til såkaldte strakspåbud, hvor

Arbejdstilsynet
har slået fast, at klinikejeren straks skal tage initiativ til at rette op på problemet.

På én klinik blev engangskitler smidt til vask og hængt til tørre på stole i personalestuen. På en anden klinik bar de ansatte hjemmesyede stofkitler, der ikke beskyttede mod coronasmitte.

I alt syv tandlægeklinikker har frem til 1. juni fået strakspåbud, viser en

aktindsigt
, som
DR
Nyheder har fået. Mila Kekec' tidligere arbejdsgiver er ikke iblandt. De syv
påbud
er givet efter tilsynsbesøg hos i alt 17 klinikker.

- Tilsynsbesøgene har i denne periode været gennemført på baggrund af alvorlige ulykker og klager eller målrettede tilsyn med henblik på forebyggelse af coronasmitte og ulykker, oplyser

Arbejdstilsynet
i en skriftlig kommentar til
DR
Nyheder.

De syv tandlægeklinikker har alle efterfølgende rettet op på overtrædelserne.

Herunder kan du se nogle af de billeder, Arbejdstilsynet har taget under tilsynsbesøg på tandlægeklinikker, der ikke har fulgt corona-retningslinjerne:

  • På en af de tandlægeklinikker, Arbejdstilsynet besøgte i maj, hang engangskitler til tørre på stole i personalestuen, efter de var blevet vasket ved 60 grader for at blive genbrugt. Foto fra aktindsigt i Arbejdstilsynets strakspåbud i sagen. (Foto: Rikke Gjøl Mansø DR)
  • På en anden tandlægeklinik, som Arbejdstilsynet besøgte, bar de ansatte hjemmesyede stofkitler udover deres kliniktøj. Corona-virus kan trænge igennem stoffet via dråber. Foto fra aktindsigt i Arbejdstilsynets strakspåbud i sagen. (Foto: Rikke Gjøl Mansø DR)
  • De ansatte på en tredje tandlægeklinik udførte deres arbejde iført kortærmede T-shirts, som ikke blev skiftet i løbet af arbejdsdagen. De ansatte skiftede heller ikke mundbind mellem hver patient, som retningslinjerne ellers foreskriver. Foto fra aktindsigt i Arbejdstilsynets strakspåbud i sagen. (Foto: Rikke Gjøl Mansø DR)
1 / 3

Tandlægeforeningen 'synes ikke, det er noget stort problem'

Hos Tandlægeforeningen, der repræsenterer tandlægerne, kalder formand for klinikejerne Torben Schønwaldt det for "ærgerligt, at man kan finde syv klinikker, hvor der har været problemer". Men han "synes ikke, det er noget stort problem".

- Hvis det var en stikprøvekontrol, hvor man havde udvalgt 17 klinikker tilfældigt, og syv af dem så havde fået et strakspåbud, så ville jeg være alvorligt bekymret. Men det er jo ikke tilfældet. Baggrunden for de 17 tilsyn er jo anmeldelser, siger han og tilføjer:

- Jeg har en stærk formodning om, at det her ikke er repræsentativt for

branchen
. Langtfra.

Torben Schønwaldt tror ikke på, at hans kolleger har handlet i ond tro. Han forklarer de syv strakspåbud med, at

myndighederne
har udsendt ændrede
retningslinjer
"i en lind strøm".

- Det har været svært at følge med, og derfor kan jeg godt forstå, at nogle af mine kolleger måske har været lidt i tvivl om, hvad der har været gældende, siger han.

Er det ikke jeres eget ansvar at finde ud af, hvad retningslinjerne er - og følge dem?

- Jo, det er helt klart den enkelte klinikejers ansvar. Både for at beskytte vores personale, patienterne og os selv. Så hvis man bevidst bryder reglerne for at komme igennem dagen, tager vi selvfølgelig afstand fra det.

'Syv strakspåbud bør kalde på selvransagelse'

Syv strakspåbud er ikke noget "lille problem", mener Danske Tandplejere, der organiserer tandplejerne på klinikkerne.

- Jeg mener, at syv strakspåbud bør kalde på en selvransagelse, siger formand Elisabeth Gregersen henvendt til Tandlægeforeningen.

Danske Tandplejere har ligesom

HK
Privat fået
henvendelser
fra flere bekymrede medlemmer under corona-krisen. Nogle har følt sig presset til at gå på
kompromis
med brugen af værnemidler, fortæller Elisabeth Gregersen:

- Det har været en hektisk tid for alle, og det er indiskutabelt, at der har hersket stor forvirring om retningslinjerne for tandklinikker i forbindelse med Covid-19. For os har det været særligt bekymrende, at ansatte tandplejere i hobetal har kontaktet os for at spørge, hvilke værnemidler de skulle bruge, og hvad de kunne gøre, hvis de ikke kunne skaffe dem.

- Det er jo ledelsen på den enkelte klinik, klinikejeren, der har ansvaret for, at retningslinjerne er kendt af alle ansatte og selvfølgelig bliver overholdt. Den opgave er der

tilsyneladende
en del klinikejere, der ikke har løftet.

Facebook
Twitter