Tema Aarhus Letbane

Bent Hansen om Letbaneforsinkelser: Det er ligesom at spille kinesisk baseball

Lokale politikere kritiserer Trafiksstyrelsen for at forhale åbning af Letbanen.

(Foto: henning Bagger © Scanpix)

Det er ikke nogen nem sag at finde ud af, hvorfor Aarhus Letbane stadig ikke kan køre med passagerer.

Når man spørger de forskellige parter, er svarene vidt forskellige.

Trafikstyrelsen siger på den ene side, at Aarhus Letbane fortsat mangler at svare på en række sikkerhedsspørgsmål, mens Letbanen omvendt hævder, at de har leveret fyldestgørende svar og i stedet anklager Trafikstyrelsen for hele tiden at stille nye spørgsmål, som forhaler åbningen af banen.

Aarhus Letbane ejes af Region Midtjylland og Aarhus Kommune. Her er forvirringen så stor, at de har indkaldt til et møde mellem borgmester Jacob Bundgaard (S), regionsrådsformand Bent Hansen (S) og Trafiksstyrelsen.

- Så vi kan få afklaret, hvad det er for nogle spørgsmål, Trafiksstyrelsen beder om at få yderligere dokumentation for, siger han.

Bent Hansen støtter forklaringen fra Aarhus Letbane om, at de har svaret fyldestgørende på Trafiksstyrelsens spørgsmål.

Han peger blandt andet på, at de svar, Trafiksstyrelsen har fået, er godkendt af en uafhængig sikkerhedsekspert - en såkaldt assessor - der har sagt god for svarenes kvalitet, og han undrer sig derfor over, at Trafikstyrelsen ikke er tilfreds.

- Det minder om at spille kinesisk baseball. Målet flytter sig hele tiden, siger han.

Det er pinligt

Letbanen skulle oprindeligt have været ude at køre i slutningen af september, men åbningsfesten blev aflyst, da Trafikstyrelsen ikke ville give den endelige godkendelse. I første omgang var det banens operatør Keolis, der ikke levede op til kravene, men nu er det ifølge Trafiksstyrelsen også Letbanen selv, der ikke har styr på tingene.

Borgmester i Aarhus, Jacob Bundgaard (S), ønsker ikke at kommentere sagen, men det gør andre politikere fra byens byråd.

- For mig at se er det korrespondancen mellem Letbanen og Trafiksstyrelsen, som hele tiden har udfordringer. Når Letbanen leverer nogle svar, så kommer der for mig at se bare nye spørgsmål. Jeg er ved at være godt og grundigt træt af det, siger Gert Bjerregaard (V), der er politisk ordfører for Venstre i byrådet og medlem af Teknisk Udvalg.

- Det er pinligt og derudover også dyrt for Aarhus, at Letbanen ikke er ude at køre. Både i indtægter og personaleudgifter, siger han.

Gert Bjerregaard mener, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) snart må blande sig i sagen, hvis der ikke findes en løsning.

Ministeren afviser dog at kommentere i forsinkelsen og henviser til Trafiksstyrelsen.

Ifølge Trafiksstyrelsen kommer Letbanen tidligst til at køre i midten af december.