Bilbranchen: Danskerne får adgang til bedre biler

Aftalen om at sænke registreringsafgiften vil særligt kunne mærkes på mellemklassebiler.

Som bilkøber vil man kunne se det største procentmæssige prisfald på større biler og biler i mellemklassesegmentet. Det dækker for eksempel over biler som en Opel Astra, en Passat fra Volkswagen og en Peauget 308. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

- Det er en god aftale.

Sådan lyder det fra Thomas Møller Sørensen, direktør for bilbranchen i Dansk Industri, efter at regeringen og Dansk Folkeparti har landet aftalen om at sænke registreringsafgiften på biler.

Som bilkøber vil man særligt kunne mærke effekten af aftalen, hvis man går efter en bil i mellemklassesegmentet eller en større bil. Ifølge regeringens hjemmeside vil en Opel Astra gå fra en pris på 261.000 kroner til 241.200 kroner, og prisen på en Audi A5 vil falde fra 559.400 kroner til 504.100 kroner.

Og det er altså godt nyt for danskerne, mener Thomas Sørensen:

- Den betyder, at danskerne får adgang til lidt bedre biler. Det, at især mellemklassesegmentet favoriseres, gør, at vi får biler ud på de danske veje med lidt bedre miljø- og sikkerhedsteknologi, siger han.

Vægt på miljø og sikkerhed

Som det ser ud i dag, er registreringsafgiften på en bil afhængig af bilens værdi. For en bil på op til 106.600 kroner skal der betales en afgift på 105 procent, mens der for biler, der er dyrere, skal betales en afgift på 150 procent.

Med den nye aftale vil den lave afgift ryge ned på 85 procent, mens den høje afgift forbliver den samme - men nu skal den såkaldte værdibaserede afgift så kombineres en faktor, der tager hensyn til bilens miljøpåvirkning og dens sikkerhedsudstyr.

Sikkerheds- og miljøkravet betyder derfor også, at prisen på de allermindste biler stiger. En Citroën C1, der i dag står til en pris på 94.900 kroner vil således komme til at koste 102.800 kroner - simpelthen fordi deres udstyr på den front ikke er så nyt som i andre biler.

- Bilproducenterne lægger ikke den nyeste miljø- og sikkerhedsteknologi i de mindste biler i dag. Det starter i mellemklassesegmentet og op efter, siger Thomas Møller Sørensen, og fortsætter:

- Det betyder, at flere danskere får adgang til de biler, de reelt ønsker sig og har brug for.

Langt forløb

Imens forhandlingerne mellem regeringen og Dansk Folkeparti har stået på, har salget af nye biler stået så godt som stille.

Medieomtalen af regeringens udspil til en lavere registreringsafgift lagde nemlig en naturlig dæmper på danskernes lyst til at købe ny bil, når der har været udsigt til en besparelse ved at vente.

Men det vil vende nu, siger Dansk Folkepartis partiformand, Kristian Thulesen Dahl:

- Nu bliver der skabt ro på bilområdet, og danskerne kan igen købe biler. Salget har ligget fuldstændig stille længe.

Og det glæder man sig gevaldigt til hos bilforhandlerne.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at vi synes, at det her forløb har været lidt for langt. Det har gjort ondt på en del af vores medlemmer, så vi glæder os rigtig meget til at komme i gang med at sælge nogle gode biler til danskerne igen, siger Thomas Møller Sørensen.

HER FÅR DU OVERBLIK OVER AFTALEN.

  • Sådan ændres bilafgifterne:

  • * Den lave afgiftssats sænkes fra de nuværende 105 procent til 85 procent.

  • * Den høje sats fastholdes på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft, det såkaldte skalaknæk, hæves markant fra de nuværende 106.600 kroner til 185.000 kroner.

  • * Foruden den generelle nedsættelse øges det eksisterende fradrag i registreringsafgiften for de sikreste biler fra de nuværende 2000 kroner til fremover 8000 kroner.

  • * Fradraget gives til biler, der opnår de maksimale fem stjerner i den internationale sikkerhedstest Euro NCAP.

  • * Afgiftstillægget for biler med dårlig brændstoføkonomi øges fra i dag 1000 kroner til 6000 kroner, mens grænsen for, hvornår en bil opnår fradrag for god brændstoføkonomi øges for både benzin- og dieselbiler.

  • Foruden aftalen om bilafgifter, er der indgået aftale om følgende:

  • * Den fynske motorvej mellem Nørre Aaby og Odense Vest udvides med et tredje spor.

  • * Taksterne for at passere Storebælt skal sænkes gradvist, så der skæres en fjerdedel af prisen.

  • Her finder regeringen pengene:

  • * Leasingreglerne skal strammes.

  • * Der skal også fastsættes et loft over den afgiftsmæssige fordel, der kan opnås som følge af, at eksempelvis flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige værdi ved indregistrering af nye køretøjer.

  • * Den årlige grønne ejerafgift forhøjes også med 500 kroner, samtidig med at der indføres nye trin. Forhøjelsen gælder kun for biler, som bliver indregistreret efter lovforslagets fremsættelse den 3. oktober 2017.

  • * Regeringen og Dansk Folkeparti er endvidere enige om at indføre periodebaserede vejafgifter i Danmark for person- og varebiler. Der er tale om ordning efter tysk forbillede. Afgiften kan betales ved køb af en vignet, der gælder f.eks. 10 dage, to måneder eller et år. For danske biler vil afgiften kunne opkræves én gang årligt sammen med de øvrige løbende afgifter.

  • * Danske bilister kompenseres i gennemsnit for vejafgiften gennem lavere øvrige bilafgifter. Dette tiltag indrettes således, at den tilvejebringer et provenu på 0,3 milliarder kroner fra 2020. Kilder: Finansministeriet

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk