Biler i 2014 er ikke så veludstyrede som forventet

For 10 år siden blev det blandt andet spået, at biler i 2014 ville køre på brint og have sorte bokse, der kan sladre om for eksempel hastighed. Kun nogle af spådommene holder vand.

Top sikkerhed, tæt trafik og masser af skærme i vores CO2-besparende brintbiler. Det var forestillingen om vores biler i dag for 10 år siden.

Men ikke alle de vilde drømme gik i opfyldelse. Vi har kigget nærmere på, hvor langt fra eller tæt på de visionære bileksperter ramte i deres forudsigelser om biler og trafik anno 2014.

Spot på spådomme

DR.dk's Undersøgende Databaseredaktion har sat spot på ti år gamle spådomme om, hvordan verden ville se ud i dag.

Det er langt fra alle de mange spådomme, der har overlevet hvordan virkeligheden i virkeligheden udviklede sig. Blandt andet er der langt fra drøm til virkelighed når det gælder biler.

- Om 10 år har alle biler sorte bokse, der kan sladre om blandt andet hastighed. Sådan sagde daværende direktør i Rådet for større Færdselssikkerhed, René La Cour Sell for 10 år siden.

Ingen sorte bokse

Spådommen holdt langtfra vand. I dag har kun de færreste biler en sort boks. Og det ærgrer René La Cour Sell.

- Det er gået helt vildt langsomt, og det er rigtig ærgerligt. For teknologien er det sted, der er mest at hente, når det gælder om at reducere antallet af trafikulykker, siger La Cour Sell, der i dag er direktør for Karrierefinder A/S til DR Nyheder.

Der er dog lys forude. De store modeller af tyske biler såsom Audi og BMV har i dag sorte bokse. Det gælder også visse franske luksusmodeller, og EU er på vej med krav om, at alle nye biler produceret efter oktober 2015 skal have en lille sort boks i sig.

Næsten ingen brintbiler

For 10 år siden lød spådommen i Financial Times fra Toyotas udviklingschef Kazuo Okamoto: Om 10 år er brintbiler almindelige på vejene, og de vil koste ca. 300.000 kr.

Sådan gik det slet ikke. Ifølge FDM kører der cirka ti brintbiler rundt på de danske veje – selv om der faktisk findes to brintstationer – nemlig en ved København og en ved Holstebro.

- Vi regner med, at Toyota sender sin første brintbil på det danske marked i 2015, men selv om den er belagt med færre afgifter, vil den alligevel koste omkring en halv million kroner, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør for FDM's blad Motor.

Mindre trafik end forventet

En anden 10 år gammel spådom, der ikke gik i opfyldelse, er trafikforsker Anker Lohmann-Nielsens påstand om, at der i 2014 ville være en halv million flere biler på de danske veje, og at trafikken ville stige med 35 procent. Rent faktisk er trafikken kun steget med cirka 13 procent, og der er ”kun” 400.000 flere biler i Danmark end i 2004.

Næsten pletskud om airbags

Journalist Jørli Petersen var ikke helt galt på den, da han i 2005 skrev i BT, at alle biler vil have 10 airbags i 2014.

- Flere og flere biler har mindst 10 airbags. Det gælder også årets bil i Danmark, Skoda Octavia, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør for FDM's blad Motor.

Ifølge konsulent ved Rådet for sikker trafik, Søren Troels Berg, er de mange airbags et ubetinget gode.

- Airbags sikrer mennesker i bilen, hvis uheldet er ude. År for år går det bedre og bedre for passagererne i bilerne – blandt andet takket være airbags, siger Søren Troels Berg til DR Nyheder.

Skærme og TV i alle biler

Journalist Jørli Petersen forudså også, at alle nye biler i 2014 vil have navigationsskærme og TV-skærme, hvor man blandt andet kan læse mails. Den spådom gik også langt hen af vejen i opfyldelse.

Ifølge FDM har en meget stor del af nye danske biler indbyggede navigationsskærme (GPS), og mange biler har også skærme, der kan bruges til TV og som computer.

Rådet for Sikker Trafik hæver øjenbrynene. Skærmen er god til navigation (gps), men ikke til underholdning.

- Vi fører lige nu kampagnen 'Kør bil når du kører bil'. I dag er instrumentbrættet ofte en skærm, og det er særdeles farligt, hvis føreren under kørslen forfalder til at se mails og lignende. I mange nye biler virker denne skærm dog heldigvis ikke, efter at bilen er startet, siger konsulent ved Rådet for sikker trafik, Søren Troels Berg til DR Nyheder.

Nye spådomme

Til trods for flere af de visionære bileksperter tilbage i 2004 og 2005 altså ikke ramte helt plet i forudsigelserne for fremtiden, så er denne artikels kilder ikke blege for at prøve igen. Så her kommer lige to bud på hvordan biler vil være om 10 år.

René La Cour Sell gentager sin gamle spådom.

- ALLE nye biler vil have sorte bokse som standardudstyr i 2024, siger han til DR. Konsulent ved Rådet for sikker trafik, Søren Troels Berg, tror på selvkørende biler.

- Om 10 år vil det være almindeligt, at nye biler kører af sig selv i mindre kompliceret trafik som for eksempel på motorveje, siger Søren Troels Berg til DR Nyheder.

Facebook
Twitter