Bilister torpederer Falcks skiltevogne: 'Tåbeligt at folk sms'er mens de kører'

Falcks skiltevogne, der køres ud til ulykker, bliver i stigende grad ramt af biler og lastbiler.

Det er bestemt ikke ufarligt at være blandt de medarbejdere hos Falck, der kører ud med skiltevogne, når der har været en ulykke på de danske veje.

For de fire meter høje og to meter brede lysende skiltevogne bliver i stadig højere grad torpederet af uopmærksomme biler og lastbiler, der kører med al for høj fart.

Det fortæller Michala Fischer-Hansen, der er direktør i Falck Assistance.

- Det mest skræmmende er, at der ofte ikke er bremsespor ved de her uheld. Det vil sige, at der er kørt med meget høj fart, og man ikke har set, at der holder en skiltevogn, siger hun.

Falck-redderne har igennem længere tid oplevet, at det har været farligt at være på ulykkesstederne, fordi langt fra alle bilister tager de nødvendige hensyn.

Hasarderet kørsel førte også til flere ulykker, og det fik i februar Falck til at ændre reglerne, så der altid skal køre to skiltevogne, når der er sket større færdselsuheld.

Det skete efter to ulykker på en uge på de sjællandske motorveje.

Men på trods af dette, så er antallet af uheld fortsat med at stige siden. Den gode nyhed for Falck-medarbejderne er, at sikkerheden er blevet forbedret, og at ingen førere af skiltevogne er kommet til skade, når bilister har torpederet ulykkessteder.

Skiltevognene er fire meter høje og to meter bredde. (Foto: (DR))

Redder føler sig stadig ikke helt tryg

Selv om sikkerheden nu er øget på ulykkesstederne, så er problemerne med farlig kørsel ikke en saga blot, fortæller skiltevognskører Martin Borg.

Han føler sig stadig ikke helt tryg, når biler og lastbiler suser forbi på motorvejen.

- Jeg oplever, at folk kører for hurtigt, og så er de ikke opmærksomme. De sidder og laver alle mulige andre ting, eller også sidder de og holder øje med, hvad vi har gang i, siger han.

- Det er utroligt, at man kan misse sådan en næsten to meter bred og fire meter høj reflekterende overflade med blinkende lamper.

Den hasarderede kørsel gør Martin Borg ked af det og bekymret på både sine egne og kollegernes vegne.

- Det kan være noget så tåbeligt, som en der lige skulle se, hvem det var, der havde sendt en sms, der gjorde, at jeg blev kørt ned og ikke kom hjem, siger han.

Hos Falck har de også en klar opfordring til de danske bilister.

- Lad være med at lave alt muligt andet - fokuser på den vej du er på. Det er et meget voldsomt værktøj, du sidder i, og hvis du rammer en skiltevogn, så står der altså en mand bag den vogn, der kan komme til skade, siger direktør Michala Fischer-Hansen.

Facebook
Twitter