Billetter til interrail sendes med luftpost: 'Det giver ikke rigtig nogen mening'

Tog- og pladsbilletter til rejser i nogle europæiske lande sendes stadig med posten. Og fly kan også komme i spil.

49-årige Anette Lyngsø fik nogle af sine pladsbilletter til sin interrailtur sendt med luftpost fra Irland til Danmark. (Foto: Privat)

Hvis du skal på interrail eller andre togture rundt i en Europa, bliver tog- og pladsbilletter fra nogle lande stadig sendt med posten på gammeldags vis.

Det skyldes, at man er nødsaget til at printe billetterne på noget særligt papir, så de lande, der, modsat Danmark, ikke er langt fremme digitalt, kan tjekke deres ægthed.

Det oplevede Anette Lyngsø, da hun skulle planlægge den interrailtur, hun er på nu med sine to teenagesønner. Nogle billetter blev sendt digitalt gennem DSB, hvis rejserne gik til lande som Tyskland og Østrig, mens hun måtte vente på, at de andre kom med posten.

- Det har vist sig at være en besværlig proces med at booke, og det er ærgerligt. Det gør det svært at vælge den klimavenlige rejse, siger hun og uddyber, at det undrer hende, at det skal være så besværligt, når man med fly er et par klik væk fra en rejse og får billetten på mail.

Anette Lyngsø er med sine drenge Lukas Lyngsø Thomassen på 13 år (mf) og Daniel Lyngsø Thomassen på 15 år (th.) på interrail rundt i Europa. Her foran Barcelonas triumfbue. (Foto: Privat)

Fysisk pladsbillet sendt med fly

Billetterne bliver ikke kun sendt med posten internt i Danmark fra DSB's kontor. Bestiller man sin rejse gennem Interrail.eu kommer billetterne med posten og bliver nogle gange fløjet til kunderne i de europæiske lande.

Anette Lyngsø troede næsten, det var en joke, da hun fik et brev fløjet fra Irland til Danmark med hendes pladsbilletter til togture mellem Paris og Barcelona og Barcelona og Torino.

- Det skulle være en nem og mere klimavenlig tur. Når man så får pladsbilletter til et tog, der er kommet med et fly fra Irland, giver det ikke rigtig nogen mening, siger hun.

En af Anette Lyngsø's pladsbilletter, der blev fløjet fra Irland til Danmark og endte i hendes postkasse. (Foto: Privat)

Debatten om bedre togrejser rundt i Europa blev igen aktuel, da Sverige torsdag i sidste uge offentliggjorde, at man har afsat 50 millioner svenske kroner til at undersøge muligheden for at genindføre daglige nattog til europæiske storbyer. Derudover vil landet undersøge, om man kan effektivisere bookingsystemet.

Fra dansk side har transportminister Benny Engelbrecht (S) meldt ud, at han er villig til at drøfte mulighederne med den svenske regering.

DSB håber på flere samarbejder

Hos DSB kan man godt forstå frustrationen over, at man i nogle lande ikke er så langt fremme med digitaliseringen.

- I Danmark er vi nået meget langt med elektroniske billetter, men der er desværre stadig nogle lande, hvor det ikke fungerer på samme måde. Det er selvfølgelig ærgerligt for kundeoplevelsen, at der er et gammeldags system, siger underdirektør i DSB Kommerciel Aske Wieth-Knudsen og fortsætter:

- Det er klart, at jo mere tilgængelig en vare er desto bedre. Så selvfølgelig har det en stor betydning, om det er nemt at købe og modtage en billet. Ellers giver mange op. Derfor er det vigtigt, at vi arbejder på at gøre det så nemt som muligt at rejse i Europa.

Ifølge Aske Wieth Knudsen arbejder DSB på at få moderniseret systemet i andre lande, men slår fast, at det er svært fra dansk side alene at diktere, hvad andre lande skal gøre.

Han er dog optimistisk omkring samarbejdet, og mener, at der allerede næste år vil være flere aftaler på plads, der vil gøre det nemmere for kunderne at booke deres togrejse og modtage billetter digitalt i stedet for med posten.

- Jeg mener, at der er godt skred i tingene. Vi har allerede gode samarbejder med Tyskland, Østrig og Holland, men vi mangler at koble flere lande på. Vi vil gerne udvide til Frankrig, Italien og resten af Sverige. Vi har god tiltro til, at det lykkedes indenfor en overskuelig fremtid. Vi håber, at være klar til næste højsæson, siger underdirektør Aske Wieth Knudsen.

DR Nyheder har forsøgt at få en kommentar fra Interrail.eu, men de er endnu ikke vendt tilbage.

Facebook
Twitter