Mennesket er ikke i familie med aberne. Gud styrer hele verden. Jorden er måske kun 8.000 år gammel.
Sådan lyder nogle af de påstande, som elever på et voksende antal kristne friskoler bliver præsenteret for i biologiundervisningen.
En række af landets 37 kristne friskoler nøjes ikke med Darwins teorier, når menneskets udvikling skal forklares til børnene. De underviser også i de kontroversielle teorier kreationisme og intelligent design.
Ikke ind i fagmål
Det viser en gennemgang af skolernes undervisningsplaner, som DR har foretaget.
Det er et stort problem, mener biologforbundets formand, Anders Thomsen.
- Ud fra det vi har set om kreationisme og intelligent design i forhold til biologiundervisning er der ikke noget der kan legitimere, at vi skal bringe det ind i de fagmål vi har for biologi, siger han.
Videnskaben rokker ikke
I Værdigrundlaget for den kristne friskole Johannesskolen i Hillerød står for eksempel, at de videnskabelige teorier ikke kan rokke ved sandheden i Biblens skabelsesberetning.
- Det er helt på sin plads, at Gud placeres ved kateteret sammen med Darwin i biologitimerne. De bibelske skabelsesberetninger har en anden indfaldsvinkel end Darwin havde. Det mener vi, at eleverne skal konfronteres med, mener skoleleder Jens Peder Rejkjær.
Sidste år blev der solgt op mod 1.000 eksemplarer af den Darwin-kritiske bog "Evolution - hvad din biologibog ikke fortæller" til kristne friskoler rundt om i landet.
Siden 2007 har Europarådet opfordret de europæiske lande til at forbyde undervisning i kreationisme og intelligent design. De kristne friskoler får over tre fjerdedele af deres udgifter betalt af staten.