B&O med nyt underskud: Analytiker spår voldsomme ændringer - om senest 2-3 år

Nyt kvartalsregnskab understreger problemerne for ikonisk dansk virksomhed.

Det seneste kvartalsregnskab fra B&O viser et underskud på 106 millioner kroner. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Et underskud på 106 millioner kroner og en omsætning, der er faldet med knap en tredjedel i forhold til året før.

Dagens kvartalsregnskab fra den danske elektronikproducent Bang & Olufsen (B&O) vidner om et selskab, der billedligt talt sidder fast i mudderet.

Det fortæller investeringsøkonom Per Hansen fra onlinebørsmægleren Nordnet.

- På kort sigt er B&O ikke truet på eksistensen, for pengetanken er velpolstret. Men på længere sigt er der ikke noget i kvartalsregnskabet, der tyder på, at B&O kan stå alene og fortsat være et selvstændigt selskab om to-tre år, siger Per Hansen.

Chefanalytiker fra investeringsbanken Alm. Brand Markets er enig.

- Man skal passe på med at overfortolke for vi ved, at ledelsen er midt i en større oprydning, der koster penge, siger Michael Friis Jørgensen.

- Men det tyder på, at virksomheden er for lille. Der kan godt være store år med produkter, der giver gode regnskaber. Men når det ikke gør, så ryger man for alvor ned i møget.

Fald i omsætningen

Bang & Olufsen med hovedkvarter i Struer producerer blandt andet fjernsyn og højttalere i den højere prisklasse.

Struer-virksomhedens regnskab for første kvartal, der strækker sig over 1. juni til 31. august, viser en omsætning på 419 millioner kroner.

Det er omkring 30 procent lavere end i første kvartal året før.

Samtidig har selskabet tabt endnu flere penge, da underskuddet i dette års første kvartal lyder på 106 millioner kroner efter skat.

Året før var underskuddet blot fire millioner kroner.

For at rette op på salget planlægger elektronikvirksomheden blandt andet en række nye produktlanceringer og udrulningen af over 100 butikskoncepter i andet kvartal, fortæller B&O i regnskabet.

- Vores nye tv rammer butikkerne i denne måned og vores nye soundbar kommer ud i løbet af efteråret. De to produkter er blevet godt modtaget og sammen med andre nye produktlanceringer vil de bidrage signifikant til væksten i løbet af årets anden halvdel, siger administrerede direktør Henrik Clausen i en pressemeddelelse.

Analytiker: Ramt af rivende udvikling

Per Hansen fra Nordnet forklarer, at B&O er ramt af den teknologiske udvikling, der går rivende stærkt.

- Tidligere kunne man købe et flot, dansk fjernsyn fra B&O, der selv efter mange år på bagen var teknologisk tidssvarende. Sådan er det ikke i dag, hvor der kommer masser af ny elektronik på markedet. Problemet er, at prisen på B&O’s produkter er meget høj i forhold til, at kunderne efter kort tid kan have en oplevelse af, at varen er uddateret, siger Per Hansen, der sammenligner situationen med det klassiske brætspil ludo.

- De har fået sendt flere af deres ludo-brikker tilbage til start. Set fra et investeringsmæssigt synspunkt er B&O tvunget til at arbejde med en reserveplan nu: Hvad gør de, hvis de ikke af egen kraft kan få pustet liv i indtjeningen igen.

Strategisk giver det god mening, hvis B&O allierer sig med et større selskab, der kan levere den moderne elektronisk indmad til det klassiske, danske design fra Struer, siger han.

- Men det vil gøre ondt på mange, for der er store følelser med i det her. Samtidig vil det betyde, at ledelsen og bestyrelsen skal indrømme, at den kurs, man har udstukket i de seneste 6-8 år, ikke har været god nok, konstaterer Nordnet-investeringsøkonom Per Hansen.

Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925.

Artiklen er opdateret med citater fra adm. dir. Henrik Clausen samt chefanalytiker Michael Friis Jørgensen.