Bodegaejer omgår 30-minutters-regel med kreativt system: 'Der er masser af huller, og dem kan vi sagtens finde'

For at overholde retningslinjerne skal man reservere bord mindst 30 minutter, inden man vil på bar eller bodega.

På Haabet Bodega har ejer Dan Gorell fundet en alternativ løsning på 30-minutters bookingregelen, som han mildt sagt ikke er pjattet med. Foto: Dan Gorell.

De impulsive bodegature er udfordret for tiden, hvor man skal reservere bord senest en halv time inden, man kan slå sig ned ved et bord.

Men sådan behøver det ikke at være, hvis din øltrang melder sig lige omkring Haabet Bodega på Amager.

Her har ejer Dan Gorell nemlig fundet en alternativ måde at omgå reglerne på. Og med lidt kreativ snilde er det ifølge ham ikke særlig svært.

- Læs nu de der regler. Der er masser af huller, og dem kan vi sagtens finde. Ellers hyrer vi en advokat og finder dem, siger han.

Udfordrer forretningen

Bodegaejeren omgår 30-minuttersreglen, fordi den - med hans egne ord - gør det svært at drive en forretning.

- Vi skal kunne drive vores erhverv uden at overtræde loven. Og det skal ikke være sådan, at vi skal rende rundt og lede efter hullerne i loven.

Han mener nemlig, at han misser en masse gæster, hvis ikke man kan droppe ind direkte fra gaden.

- Bodegaer og restauranter har altid været noget spontant, hvor vi allesammen skal have lov til at have fri mulighed for at komme, siger Dan Gorell.

Medejer af Haabet Bodega, Natasha Gorell, er klar til at invitere tørstige gæster indenfor - også selvom der ikke er reserveret i eget navn en halv time forinden. Foto: Dan Gorell.

Anderledes bookingsystem

Ifølge bodegaejeren selv snyder han ikke med bookingreglerne. Han mener derimod, at han har lavet nogle endnu bedre og mere sikre regler.

Han booker alle borde til sig selv, og så skal man som gæst bare sige, man er i selskab med ejeren. Så får man et bord uden ventetid.

Og så sørger han for at få navn og telefonnummer på alle sine gæster, så han kan kontakte dem, hvis nogle af skulle vise sig at være smittet med coronavirus.

- Her sikrer vi os, at der ikke kommer én gæst ind på mit værtshus - overhovedet ikke en eneste - uden at skrive sig ind. Skulle vi få en smittekilde af en eller anden art, er vi stensikre på, at vi ved, hvem vi skal kontakte.

Og det med at fortolke reglerne løst er der ifølge Dan Gorell mange værtshusejere, der gør.

- Det vi gør her, er at finde ud af narrestregerne. I vores branche er der sgu mange, der kan finde ud af det.

Bededagsferien har været lig med masser af gæster på Bodegaen. Foto: Dan Gorell.

'Hold ud, og overhold den tåbelige regel'

Generelt er der da også modstand mod bookingreglen fra restaurationsbranchens interesseorganisation Horesta, og vi har i DR kendskab til flere steder, som har fundet på alternative måder at sno sig uden om bookingreglen på.

Men selvom Horesta er imod 30-minutters-reglen, så er regler til for at blive overholdt, siger Kirsten Munch Andersen, der er politisk direktør i Horesta.

- Uanset hvor tåbelige regler er, så er regler til for at skulle overholdes. Vi ved, at politiet kontrollerer, og vi ved også, at det kan betyde bøder.

Derfor har hun en klar besked til alle - lige fra de fineste restauranter til de bruneste værtshuse - om at overholde reglerne.

- Vi kan kun opfordre til, at vi holder ud én uge og overholder denne tåbelige regel. Når vi når til 6. maj, er vi fri, siger Kirsten Munch Andersen.

Egne regler kan blive dyrt

Og nu er det jo ikke restaurationsbranchens egne opfundne regler, som politiet holder øje med. De kontrollerer derimod, om reglerne med for eksempel coronapas og bookingregler bliver overholdt.

Politiinspektør i Rigspolitiet Claus Birkelyng fortæller, at hvis en patrulje kommer forbi, og de spørger ejeren ind til deres bookingsystem, er det ejerens ansvar at kunne bevise, at de holder sig til reglerne.

- Er det online, er det per telefon eller ved personligt fremmøde? Der påhviler det restauratøren at dokumentere det, og det vil indgå som en del af sagen.

- Så må anklagemyndigheden og senere domstolen tage stilling til, om det er en overtrædelse af de gældende regler, eller om det er inden for de retningslinjer, der er udstukket.

Derfor skal man som barejer passe på med at være al for kreativ med sine bookingløsninger, hvis man ikke vil ende på den forkerte side af loven.

- Hvis man omgår reglerne, så ligger det næsten i ordet, at man ikke følger retningslinjerne. Og der er nogle ret store bødestørrelser til restauratørerne, alt efter hvor stor virksomheden er, siger politiinspektøren.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk