Børnefamilier er vilde med nemme løsninger på aftensmaden

Der bliver solgt mere og mere forarbejdet mad i sunde udgaver ude i supermarkederne.

Danskerne er vilde med convenience-food - altså mad, der er skåret ud og forarbejdet. I hvert fald er salget i supermarkederne steget.

I en presset hverdag med fuldtidsarbejde hos både far og mor har et voksende antal danske børnefamilier lagt vanerne om, når det kommer til aftensmaden.

I løbet af de seneste få år er der sket en stor stigning i salget af sunde og nærende hurtige løsninger på aftensmad.

Blandt andet er den såkaldte convenience food - altså eksempelvis gulerødder, der er revet eller hakkebøffer, der er formet - i fremdrift ude i supermarkederne.

Fra juni sidste år og frem til juni i år blev der solgt convenience food for over 880 millioner kroner, og på bare to år er salget af convenience food steget med 8,6 procent.

De gode salgstal får både Dansk Supermarked og Tulip til at satse på convenience food, som man forventer at øge salget af i fremtiden.

Stor succes med aftensmad til døren

En af dem, der mærker danskernes stigende interesse for sund, nem mad, er direktøren for firmaet retnemt.dk, Klaus Toft Nørgaard.

Hans virksomhed leverer nøje opmålte råvarer til en middagsret, der maksimalt tager en halv time at lave - direkte til hoveddøren i en kølekasse.

- Vi har haft en vækst på 57 procent i perioden 2008 til 2013, samtidig med at konkurrencen i salget af madkasser er steget, siger han til DR Nyheder.

Hitter hos travle børnefamilier

Ifølge Klaus Toft Nørgaard er de fleste kunder børnefamilier, hvor både mor og far arbejder.

- Det er folk, som har travlt og hellere vil bruge den sparsomme fritid sammen med familien i stedet for at stresse over indkøb og madlavning, siger han.

Sund takeaway hitter

Tendensen genkender de hos E-Takeaway, der bringer mad ud til danskerne fra både pizzariaer og restauranter.

- Vi oplever en stigning i antallet af bestilte børnemenuer på 10-20 procent om året. Det er især den sunde take away som sushi, raw food og orientalsk mad til børn, der hitter, siger Thomas Cort Hansen, der er medindehaver af tjenesten.

Det er især karriereforældrene, hvor tiden er knap, der bestiller den sunde take away, fortæller direktøren.

- Det tiltaler mange af dem, at de kan gå ind på en app fra telefonen og bestille maden på vej hjem fra arbejde, siger han.

Færdigmad for langt over en milliard kroner

Ifølge en helt nye tal fra Tulip er danskerne heller ikke tilbageholdende, når det kommer til reel færdigmad som frosne pizzaer og mad, der bare lige skal varmes i mikroovnen.

Fra juni sidste år og frem til år blev der i alt solgt færdigmad for over 1,35 milliarder kroner i de danske supermarkeder. Dermed var der sket en stigning i salget på over 15 procent i løbet af bare to år.

Facebook
Twitter