Bondo om PISA: Politikerne har fejlet

Politikernes reformer og øvrige politiske tiltag har ikke hjulpet elevernes læring, mener formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, mener, at politikernes tiltag og reformer har fejlet. (© DR)

Dagens offentliggørelse af resultaterne fra PISA-undersøgelsen 2012 har ikke været prangende læsning for de danske politikere. Danmark er nemlig gået tre pladser tilbage på ranglisten, og undervisningsminister Christine Antorini har erkendt, at resultaterne ikke er gode nok.

Nu melder formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen sig også i debatten og skyder skarpt mod de danske politikere.

- Konklusionen er, at politikerne har fejlet. Det skyldes, at de utallige tiltag er sket uden forankring i den pædagogiske forskning, eller den viden vi har fra lærernes praksis. Det har ikke haft nogen effekt. Det er på tide, at vi sætter målrettet ind der, hvor vi ved, det flytter eleverne, siger han.

Politikerne ser bort fra anbefalinger

Anders Bondo Christensen hæfter sig ved, at de politiske tiltag på folkeskoleområdet ellers er rettet mod at forbedre kvaliteten - uden at det reelt har gjort noget ved de danske PISA-resultater.

- PISA-undersøgelserne er blevet brugt som politisk løftestang for at gennemføre ændringer af folkeskoleloven - også den seneste reform. Jeg er overbevist om, at vi nu for tredje gang vil høre politikerne fortælle, at med den reform der nu gennemføres, vil Danmark fremover klare sig bedre i PISA.

- Politikerne har imidlertid - også denne gang - valgt at se bort fra de anbefalinger, PISA rent faktisk kommer med og den viden, som den pædagogiske forskning stiller til rådighed. Dermed spilder vi enorme ressourcer på reform efter reform uden at skabe en bedre folkeskole, siger Anders Bondo Christensen.

Formanden fremhæver, at de lande, som klarer sig godt, er karakteriseret ved at have skolesystemer, der er gode til at nedbryde den negative sociale arv, og som ikke opdeler eleverne efter fagligt niveau.

- Vi vil gøre, hvad vi kan

Derudover påpeger lærernes formand også, at PISA mener, at veluddannede lærer, som har gode muligheder for at samarbejde om at forbedre undervisningen og har mulighed for at følge op på den enkelte elevs undervisning, er en forudsætning for at skabe en god skole.

- Disse sammenhænge har vi fået dokumenteret gang på gang senest i en rapport fra EVA i efteråret om elevernes udbytte af læseundervisningen. Alligevel har politikerne med den seneste reform valgt at svække lærernes muligheder for såvel at tilrettelægge en undervisning med udgangspunkt i den enkelte elev som for sammen at udvikle undervisningen, siger Anders Bondo Christensen.

- Vi vil gøre, hvad vi kan, for at eleverne bliver så dygtige som muligt, og det er på tide, at politikerne begynder at bakke os op ved at tage den pædagogiske forskning alvorligt.

Facebook
Twitter