Bone's vil registrere gæsters navne: Det giver tryghed

Allerede i går gik restaurantkæden Bone’s i gang med at udvikle systemet til frivillig registrering.

Restaurantkæden Bone's vil fra næste uge tilbyde sine gæster at få deres navne registreret. Restauranternes arbejdsgiverforening, Horesta, efterspørger dog tydelige retningslinjer for dette fra myndighederne. (Foto: Bone's © Bone's)

'Et bord til to?'

Det kan ofte være det første spørgsmål, man får, når man går ind på en restaurant.

Men fra næste uge vil man på restaurantkæden Bone’s 25 restauranter også blive spurgt, om man vil registrere sine kontaktoplysninger.

- Vi gør det, fordi vi har et ønske om at kunne kontakte gæster i tilfælde af, at der er en eller anden form for registreret smittespredning, lyder det fra restaurantkædens direktør, Jan Vinther Laursen.

Beslutningen kommer efter mandagens pressemøde, hvor sundhedsminister Magnus Heunicke (S) opfordrede restauranter og cafeer til at tilbyde gæster at registrere deres kontaktoplysninger.

Men alt imens Bone’s arbejder på it-systemet til den frivillige registrering, forsøger restauranternes arbejdsgiverforening, Horesta, at få nogle klare retningslinjer fra myndighederne.

- Nu kom det her forslag i går, uden at der er en afklaring på, hvor vi kan aflevere oplysningerne, hvilke oplysninger der er brug for og hvordan det skal bruges, lyder det fra Kirsten Munch Andersen, der er politisk direktør hos Horesta.

Bone’s: Sådan gør vi

Man skal nemlig være forsigtig, hvis man indsamler personlige oplysninger om danskerne.

Restauranter og cafeer kan ikke bare give værtinden i døren et blankt stykke papir og bede hende notere gæsternes navne, adresser og telefonnumre.

Derfor understreger Jan Vinther Laursen også, at de hos Bone’s arbejder på at lave en løsning, så persondataloven overholdes.

- Vi etablerer en løsning, hvor vi elektronisk kan sikre, at dataen, vi indsamler, automatisk slettes inden for kort tid. Vi er ikke helt til bunds i det, men vi gemmer det formentlig højst i fire uger.

Og den tekniske løsning bliver helt konkret en QR-kode, som gæsterne scanner med deres egne telefoner, hvor de så indtaster deres navn og telefonnummer.

Selvom mandagens pressemøde især omhandlede restriktioner i 18 af landets kommuner, understreger Jan Vinther Laursen, at muligheden for at registrere sine kontaktoplysninger vil komme på alle Bone's restauranter, uanset hvilken kommune de ligger i:

- Al smitteopblusning kommer jo med en forsinkelse; bekymringerne kommer, når smittetallene udgives, så hvis det her skal have værdi, så er vi nødt til at tilbyde en frivillig registrering på alle vores restauranter.

Artiklen fortsætter under grafen.

Har allerede kontaktoplysninger på halvdelen

Registreringen af kontaktoplysninger er frivillig.

Men selv hvis du ikke angiver dine kontaktoplysninger, når du kommer til restauranten, skal du ikke være sikker på, at du ikke får en mail eller opkald, hvis en anden gæst bliver testet positiv for coronavirus.

- Vi er så heldige, at en ganske stor del af vores gæster allerede har bestilt bord, inden de kommer til os. Så der har vi allerede en kontaktperson på dét bord, fortæller Jan Vinther Laursen.

Det drejer sig om knap 70 procent af aftenernes gæster, der bestiller bord online, mens knap 20 procent af frokostreservationerne laves online.

'Jeg tror ikke, at det er i restaurantmiljøet, at smitten spredes'

Selvom restaurantkæden indfører muligheden for, at gæsterne frivilligt kan registrere deres kontaktoplysninger, undrer han sig alligevel over sundhedsministerens opfordring.

- Vi havde ikke troet, at vores del af branchen igen kom i fokus. Jeg tror ikke, at det er i restaurantmiljøet, at smitten spredes, siger Jan Vinther Laursen og tilføjer:

- Men det giver da en ekstra grad af tryghed for gæsterne, at de kan få en hurtig besked om, at der har været gæster, som troede, at de var raske, men så var smittede. Så hvis vi kan sikre en inddæmning af smitte, leger vi gerne med.

Også restauranternes arbejdsgiverforening, Horesta, undrer sig over opfordringen.

- Vi ved, at det er afstand og høj hygiejne, der gør forskellen, når vi skal bekæmpe corona. Og vi er i forvejen blevet pålagt et afstandskrav, et forsamlingsforbud og et kvadratmeterkrav, fortæller Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i Horesta.

Heller ikke her mener man, at registreringen af gæsternes kontaktoplysninger er dét, der kan bremse smitten.

Endnu et benspænd for branchen

Og den knap så indlysende sammenhæng mellem smittespredning og restaurantbesøg har fået Horesta til at kontakte myndighederne for at få en dialog om ministerens opfordring:

- Der er ikke nogen grund til at pålægge en branche flere benspænd, end den i forvejen er pålagt, lyder det fra Kirsten Munch Andersen.

Derudover mener hun heller ikke, at det er nødvendigt i alle smittetilfælde, at hele restauranten testes:

- Hvis du har været inde og spise på en restaurant og siddet i den ene ende, giver det ikke mening, at hele restauranten skal testes, hvis det er en gæst fra et selskab i den anden ende af restauranten, der er blevet testet positiv.

På Bone’s har man tænkt samme tanke.

Derfor bliver gæsternes placering i restauranten også registreret sammen med kontaktoplysningerne:

- Så kan vi se, hvilke andre gæster der har siddet tæt på en eventuelt smittet gæst.

Det har ikke været muligt at få en kommentar Sundhedsministeriet.

Facebook
Twitter