Bonnichsen: Det er blevet et problem for politiet at få udleveret materiale

Dansk politi har ikke fået det materiale fra sociale medie-virksomheder, som de godt kunne tænke sig i Kundby-sagen.

Hans Jørgen Bonnichsen ser det som et generelt problem, hvis politiet står i situationer, hvor man mangler oplysninger fra IT-kommunikation i store efterforskningssager. (Foto: MATHIAS BOJESEN © Scanpix)

Andre lande har kæmpet med det. Nu skal Danmark til at kæmpe med.

Sådan siger terrorekspert og tidligere chef i Politiets Efterretningstjeneste Hans Jørgen Bonnichsen som en kommentar til, at dansk politi ikke har fået udleveret det materiale fra amerikanske sociale medie-virksomheder, som de godt kunne have tænkt sig i terrorsagen fra Kundby.

- Det er et generelt problem, og FBI i USA har gentagne gange gjort opmærksom på det her problem. FBI siger faktisk, at lov- og ordenshåndhævende risikerer at gå i sort på grund af de her problemer med nødvendig adgang til de her IT-kommunikationsmidler, siger Hans Jørgen Bonnichsen.

Flere af hinanden uafhængige kilder siger til DR Nyheder, at dansk politi blandt andet har haft store problemer med at få udleveret materiale fra det amerikanske sociale medie Snapchat. Et medie, som den 16-årige tiltalte pige i terrorsagen har været særdeles aktiv på.

- Det handler selvfølgelig om at finde den rette balance mellem privatlivets fred og myndighedernes muligheder for at forhindre og modvirke terror. Den balance kan godt være svær at finde, men ikke desto mindre; hvis man har en konkret mistanke og man er velbegrundet i forhold til at bede om oplysningerne, burde det være muligt at få oplysningerne, siger Hans Jørgen Bonnichsen.

At dansk politi interesserer sig for oplysninger fra sociale medier fremgår af undersøgelser, som eksempelvis Facebook løbende offentliggør.

I første halvår af 2016 har danske myndigheder bedt Facebook om deres brugeres oplysninger 34 gange. I halvdelen af tilfældene har Facebook udleveret "nogle data", fremgår det i rapporten. Til sammenligning får USA "ja" fra Facebook i 8 ud af 10 tilfælde.

Facebook
Twitter