Borger.dk har haft problemer med selvbetjening i ugevis

Digitaliseringsstyrelsen kæmper med at løse problemer med selvbetjeningstjenesterne på Borger.dk.

Selvbetjeningstjenester på Borger.dk driller. Digitaliseringsstyrelsen tør ikke sige, hvornår problemet er løst. (Foto: Colourbox © Colourbox)

Adgangen til det offentlige gennem Borger.dk har været ramt af omfattende problemer igennem de seneste uger. Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen til DR Nyheder.

Driftsproblemerne skyldes blandt andet periodisk belastning af webserverne og databaseserverne på Borger.dk. Hver anden af brugerne vil ifølge styrelsen opleve problemer, når serverne strejker. I 2013 var der gennemsnitligt 57.000 besøg dagligt.

Selvbetjeningstjenester svarer ikke

Det er selvbetjeningstjenester som ansøgninger til stat, region og kommune, eksempelvis bestilling af det nye blå sygesikringsbevis, som er ramt af problemerne.

- Konkret vil folk opleve, at selvbetjeningsløsningen ikke svarer, eller at man ikke kan få tjenesten startet op, forklarer kontorchef i kontor for system- og kontraktforvaltning Morten Mejer-Warnich til DR Nyheder og fortsætter:

- Det er frygtelig generende og ikke acceptabelt for borgerne. Vi er nødt til at få normaliseret driften, men indtil da har vi et stående alarmberedskab, som kan reagere, når det går galt. Vi gør alt for at få løst problemet og finde en holdbar løsning.

Problem mandag formiddag

Morten Mejer-Warnich tør ikke spå om, hvornår problemerne er løst. Digitaliseringsstyrelsen arbejder tæt sammen med driftsleverandøren af Borger.dk, virksomheden CSC og udviklingsleverandøren Netcompany for at få rettet og udbedret fejlen.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen oplevede de senest problemer på Borger.dk mandag morgen, hvor to af de fire servere strejkede i omkring en halv time.

Søndag eftermiddag var der problemer med selvbetjeningsløsningerne fra klokken 12 til 15.

Facebook
Twitter