Borgere mister oftere støtten, fordi kommunen læser loven forkert

Kommunerne lavede sidste år fejl i næsten hver tredje af de sager, som borgere klagede over til Ankestyrelsen.

I tæt på hver tredje af de beskæftigelses- og socialsager, Ankestyrelsen så på i 2016, fik kommunerne at vide, at de enten havde brudt loven eller skulle vurdere sagen igen.

Kommuner handler oftere i strid med loven og giver afslag til borgere på støtte og hjælp.

Sidste år fandt Ankestyrelsen, at kommunerne havde begået fejl i 29 procent af de sager inden for beskæftigelses- og socialområdet, som borgerne klagede over. I 2013 var der fejl i 21 procent, viser tal fra Ankestyrelsen, som DR har analyseret.

Det er især inden for beskæftigelses- og handicapområdet, der sker mange fejl.

Det gør folk usikre og frustrerede, når kommunen træffer forkerte afgørelser, fortæller Peder Bæk, talsmand for græsrodsbevægelsen for ledige, Behandl os ordentligt.

- Man føler sig usikker og snydt og tror ikke på kommunen. Forkerte afgørelser kan også have en økonomisk konsekvens, så nogle har svært ved at beholde lejligheden.

Forkerte afslag gør folk ulykkelige

For handicappede er det problematisk, når kommuner tolker loven forkert og giver forkerte afslag. Det kan betyde, at forældre ikke får penge nok for tabt arbejdsfortjeneste, når de passer deres handicappede barn.

Eller at man får nej til en handicapbil, selvom det skulle være et ja, eller at man i en periode må undvære hjælp.

- Folk er dybt ulykkelige og stressede over afgørelserne. Det har klart nogle psykiske følger. Livet bliver sat på standby i den periode, hvor folk klager, siger Susanne Olsen, landsformand for Dansk Handicap Forbund.

Hun er også bekymret for de handicappede, som ikke får klaget og derfor må leve med forkerte afgørelser.

Det tager lang tid at få ret

Selvom flere borgere ender med at få ret i Ankestyrelsen, er det et problem, at kommunen i første omgang ikke traf den rigtige beslutning, forklarer Nina Von Hielmcrone, jurist og ekstern lektor med speciale i socialret på Aalborg Universitet.

Sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen kan nemlig være lang. I gennemsnit tog det sidste år 135 dage, og i ventetiden får folk ikke den hjælp og støtte, de ifølge loven har ret til.

- Det er belastende, hvis det handler om forsørgelse eller anden hjælp. Mennesker søger om ting, fordi de har brug for dem, siger Nina Von Hielmcrone.

Loven skal være vigtigere end økonomien

Dansk Handicap Forbund er bekymret for, at kommunerne helt bevist går til grænsen af loven.

- Der er nogle kommuner, som arbejder virkeligt hårdt på at få udgifterne ned og ser på, hvad kan man nøjes med af hjælp, siger landsformand Susanne Olsen.

Hvis en kommune først har fået grønt lys til, at loven giver muligheder for skære, behandler kommunen kommende sager lige så stramt, oplever Dansk Handicap Forbund.

De sager, som kommunerne især taber hos Ankestyrelsen, ligger i den dyre ende, fortæller Nina Von Hielmcrone. Men kommuner må ikke behandle sagerne for stramt, fordi det er dyrt.

- Det er usagligt at anvende loven efter, hvad der er godt for kommunekassen, understreger hun.

KL: Vi er ikke stolte

Hos Kommunernes Landsforening er Thomas Adelskov (S) formand for social- og sundhedsudvalget, og han kalder det beklageligt, at antallet af omgjorte sager er stigende:

- Vi er ikke stolte af det i kommunerne. Vi havde faktisk en forhåbning og en forventning om, at det gik den anden vej, så det er klart utilfredsstillende, at det stiger, siger han.

Han mener ikke, at stigningen skal tages som et udtryk for, at kommunerne forsøger at spare penge ved at fjerne dyr hjælp, men derimod at flere kommuner for eksempel forsøger at rehabilitere borgerne i stedet.

- Det ændrer dog ikke ved, at vi selvfølgelig skal holde loven, og vi opfordrer kraftigt kommunerne til at kigge dels på de sager, de får omgjort, og selvfølgelig også på egen praksis, siger Thomas Adelskov.

Desuden peger Thomas Adelskov på, at der på visse lovområder er tale om en meget kompliceret lovgivning, hvor der hurtigt kan opstå tvister mellem kommunen og borgeren.

Facebook
Twitter