Bunkerfirmas egen jurachef advarede mod handler med jetbrændstof

Dan-Bunkerings direktør skulle svare på afslørende interne mails på dag fem i retssagen om brud på EU's Syrien-sanktioner.

Den juridiske topchef i bunkerkoncernen advarede Dan-Bunkering mod at organisere overførsler af jetbrændstof mellem skibe for den russiske kunde. Det kom frem på femte dag af retssagen mod Dan-Bunkering.

- Vi kan ikke tage den risiko. Det er ikke noget, vi skal gøre. Heller ikke hvis vi kan tjene lidt ekstra dollars.

Sådan skrev chefen for den juridiske afdeling i Bunker Holding den 14. september 2016 til datterselskabet Dan-Bunkering om de handler med jetbrændstof, der var i gang med en russisk kunde.

Mailen er én af en række interne mails, som anklageren fremlagde onsdag ved Retten i Odense. De viser, at Bunker Holdings jurachef flere gange i september 2016 advarede Dan-Bunkering mod at forsætte handlerne. På det tidspunkt havde Dan-Bunkering i et års tid fået betaling fra kunden for at levere jetbrændstof til russiske skibe i havne i Middelhavet, blandt andet på Cypern.

Men i efteråret 2016 efterspurgte den russiske kunde Sovfracht en ny ydelse fra Dan-Bunkering. Nu ville de have det danske firma til organisere overførsel af jetbrændstoffet mellem skibe på åbent hav.

Det mente den juridiske topchef i Bunker Holding, man skulle afslå. Men da han tog på ferie, besluttede Dan-Bunkering at fortsætte handlerne, viser de interne mails.

- Det er helt normalt

Da jurachefen hjemvendt fra ferie opdagede, at leverancerne fortsatte trods hans advarsel, forsøgte han endnu engang at stoppe dem, med en ny mail. Han mente, den økonomiske risiko ved handlerne var stor. Og han fandt det også "tankevækkende", at jetbrændstoffet skulle overføres mellem to russiske skibe midt på havet.

- Jeg ved ikke, hvad baggrunden er for dette, men det burde undersøges nærmere, skrev han til Dan-Bunkering.

I Retten i Odense indtog den nuværende direktør for Dan-Bunkering, Claus Bulch Klausen, onsdag skranken midt i retslokalet. Han er ikke selv tiltalt, men blev afhørt som repræsentant for Dan-Bunkering.

Senioranklager Andreas Laursen ville gerne vide, om Dan-Bunkering så havde undersøgt, hvorfor kunden ville have jetbrændstof overført mellem to russiske skibe midt i Middelhavet.

Det havde man ikke.

- Jeg mener ikke, der er noget underligt i det, lød svaret fra Claus Bulch Klausen, der selv var involveret i beslutningen om at fortsætte handlerne.

- Det kan handle om, hvornår kunden har chartret hvilke skibe. Det er helt normalt, sagde han.

Så ingen advarselssignaler

Anklageren spurgte også, om andre forhold ved handlerne tændte advarselssignaler hos Dan-Bunkering. For eksempel dét, at den russiske kunde købte jetbrændstof for det russiske militær, og at brændstoffet skulle leveres i havne i Middelhavet tæt på Syrien, hvor Rusland havde sat kampfly ind.

Men det var ikke en overvejelse, lød svaret fra Dan-Bunkerings direktør. Han har siden 2011 været en del af ledergruppen i Dan-Bunkering.

Både Dan-Bunkering og ejerselskabet Bunker Holding har hovedsæde i Middelfart med udsigt over Lillebælt. I retten er der kommet modstridende forklaringer om, hvem af dem der traf beslutning om at fortsætte handler med jetbrændstof. (Foto: Dr)

Claus Bulch Klausen henviste til, at det var Dan-Bunkerings kontor i Kalinigrad i Rusland, der indgik handlerne. Og på hovedkontoret i Danmark havde Dan-Bunkering ingen bekymringer ved det, fordi det var det russiske militær, der skulle have jetbrændstoffet. Man gik ud fra, at militæret var betalingsdygtigt, forklarede Claus Bulch Klausen.

Hvad der skete med jetbrændstoffet, når det var leveret til de russiske skibe, mente direktøren ikke, at Dan-Bunkering dengang spurgte kunden til.

- Det vi får at vide af kunden er, hvor det skal leveres. Det fakturerer vi ud fra. Om det havner i Syrien er ikke et tema, lød det fra direktøren.

På USAs sanktionsliste

I september 2016 blev den russiske kunde Sovfracht sat på USA's sanktionsliste. Det betød, at Sovfracht ikke kunne fortsætte med at handle i dollars.

Men det var ikke et problem, vurderede Dan-Bunkering på det tidspunkt, ifølge de interne mails. For Sovfracht ville i stedet betale i russiske rubler eller i Euro for leverancerne af jetbrændstof.

For en sikkerheds skyld blev man dog internt i Dan-Bunkering enige om, at det var bedre, hvis handlerne kunne foregå gennem et russisk selskab, som ikke var på USA's sanktionsliste. Og at Sovfracht måtte finde sådan et selskab.

En intern mail fra dengang viser, at Claus Bulch Klausen blev spurgt til, om Sovfracht havde fundet et selskab, og han svarede:

- Det er oppe at køre omkring en uge fra nu. Maritime Assistance hedder de.

Kort herefter stoppede Dan-Bunkering med at levere jetbrændstof til Sovfracht og begyndte i stedet at levere til Maritime Assistance. Det viser dokumenter, anklagemyndigheden har fremlagt i retten.

Dan-Bunkering er tiltalt for at have leveret jetbrændstof til russiske tankskibe, blandt andet Mukhalatka, som så sejlede jetbrændstoffet til Syrien. Her er Mukhalatka fotograferet i en havn i Sortehavet i 2019. (© (c) DR)

Under afhøringen i retssalen i Odense onsdag spurgte senioranklager Andreas Laursen, om Maritime var et firma, der blev opfundet til lejligheden eller allerede eksisterede.

- Det ved jeg ikke, lød svaret fra Dan-Bunkerings direktør, Claus Bulch Klausen.

Afhøringen af Claus Bulch Klausen fortsætter torsdag.

Torsdag skal også Bunker Holdings administrerende direktør, Keld Demant afhøres. Han er personligt tiltalt for at have medvirket til otte af de 33 handler, der indgår i sagen.

Keld Demant, Dan-Bunkering, Bunker Holding nægter sig alle skyldige.