Bycyklens afløser er fundet

Et nyt højteknologisk køretøj skal afløse den dødsdømte bycykel.

Et nyt højteknologisk køretøj skal afløse den dødsdømte bycykel. (Foto: Rasmus Kahlen © DR Bornholm)

Den definitivt nedlagte københavnske bycykel får en afløser næste år, skriver Politiken lørdag.

Det sker i form af et nyt højteknologisk køretøj, der ikke som den gamle bycykel er rettet mod turister, men mere til pendlere og byens egne borgere.

Københavns Kommune har nemlig fortrudt sit nej til at være med i DSB's nye pendlercykelsystem, som det er planen at brede ud til en række byer de kommende år.

København har i et par år været med i forberedelserne sammen med Frederiksberg Kommune, Falck samt DSB, og en helt ny cykeltype med indbygget computer er valgt til projektet.

Men da budgettet for 2013 skulle lægges tidligere på efteråret, kunne politikerne på Københavns Rådhus ikke finde de 114 millioner kroner over otte år, som det ville koste, skriver Politiken.

Lokker med nyt tilbud

Nu har projektmagerne, herunder DSB, lokket kommunen med et nyt tilbud om at være med i foreløbig kun et år - og til en langt lavere pris: halvanden million kroner. Det har fået tomlen til at dreje opad hos overborgmester Frank Jensen (S) og et flertal af de københavnske politikere.

Om et år skal de vurdere, om de kan finde pengene til en mere permanent løsning, hvis den nye cykel bliver en succes.

Overborgmester Frank Jensen er glad for, at det er lykkedes at finde en model, »hvor vi kan holde fast i Københavns image som en by, hvor vi prioriterer cykler og grønne løsninger«.

- Vi får et virkelig attraktivt alternativ til at sidde i bilkøen i form af en højklasset cykel med god komfort og teknologisk udstyr, hvor man kan høre musik og radio og blive guidet frem med gps. Og vi kommer af med den havelåge, undskyld udtrykket, som den gamle bycykel var, siger Frank Jensen til Politiken.

Facebook
Twitter