Bycykler og delebiler skal få flere til at vælge kollektiv transport

I hovedstaden bliver flere private transportformer samlet i ny version af Rejseplanen.

Rejseplanen guider brugerne frem til den næste afgang med primært bus, tog og metro, men fremover vil samkørselstjenester, taxi, delebiler og delecykler altså blive omfattet af den digitale guide. Arkivfoto (Foto: Andreas Beck © Scanpix)

Fra på lørdag bliver en ny version af Rejseplanen, den hedder Min Rejseplan, klar i hovedstaden, og den indeholder oplysninger om andet og mere end tog, metro og busser.

I den nye version af Rejseplanen kan man også vælge mellem samkørsel, delebiler, taxaer og bycykler, skriver Politiken i dag.

Den nye app er blevet døbt Min Rejseplan og er en videreudvikling af den traditionelle Rejseplanen.

- På sigt er ambitionen at vise alle de transportformer og mobilitetstilbud, der findes for at komme fra A til B, siger Christina Hvid, der er direktør for Rejseplanen.

Nordjylland er begyndt

Rejseplanen guider brugerne frem til den næste afgang med primært bus, tog og metro, men fremover vil samkørselstjenester, taxi, delebiler og delecykler altså blive omfattet af den digitale guide.

Dermed får brugerne foreslået transportformer der, hvor den kollektive trafik standser, ligesom man kan blive guidet hen til den hurtigste og den billigste rejse.

Faktisk er den nye version af Rejseplanen allerede indført i Nordjylland. Her blev det alternative ægteskab indgået mellem de traditionelle busser og tog i Nordjyllands Trafikselskab, taxa og samkørselstjenesten Gomore startet for tre måneder siden.

Og erfaringerne er gode, siger direktør Thomas Øster. Ifølge ham har busser og tog ikke tabt kunder – tværtimod har den nye rejseplan fået knap 19.000 downloads og står for en million søgninger om måneden, fortæller han.

- Det indikerer et eller andet. Kunderne har andre behov end de traditionelle busser og tog, siger han og peger på, at der i Nordjylland er flere tyndt befolkede områder.

Direktøren håber, at den nye app kan være med til at holde på de unge kunder, når de fylder 18 år og afholde kunderne fra at købe bil nummer to.

– Det her skal ses som et supplement til de traditionelle transportmidler. Man skal ikke være så bange, siger Thomas Øster.

Flere i kollektiv transport

I København er den nye app i første omgang udviklet som en testversion, som er en videreudvikling af den nordjyske model.

Og direktør Christina Hvid er ikke bekymret for, at konkurrenter til den offentlige transport som for eksempel taxachauffører og samkørselstjenester i private biler vil udkonkurrere S-tog, metro og busser.

- Mange internationale erfaringer viser, at adgangen til flere transportmuligheder øger brugen af den kollektive trafik, siger hun.

Planen er, at Min Rejseplan på sigt også skal udbredes til resten af landet.

Facebook
Twitter