Charterkunder får efterregning på allerede købte rejser: 'Vi har aldrig nogensinde oplevet noget lignende'

Stigende priser på flybrændstof får rejsebureauer til at sende ekstraregninger til kunder.

Charterferien sydpå er blevet dyrere for blandt andre Bravo Tours-kunder, som har sendt gæster ekstraregninger på grund af stigende brændstofpriser. (Foto: Mads Jensen © Scanpix)

Kan du forestille dig at få en ekstraregning på mere end 300 kroner for et produkt, du allerede har betalt for?

Sikkert ikke, men det er ikke desto mindre virkeligheden for en række kunder hos danske rejsebureauer, som har modtaget en ekstraregning på en allerede betalt rejse.

Det er de stigende priser på flybrændstof, der giver rejsearrangørerne en ekstra regning, som de så sender videre til kunderne.

Ifølge pakkerejseloven må rejsebureauer forhøje den ellers aftalte pris for en pakkerejse med op til otte procent, hvis prisen eksempelvis stiger på brændstof, og prisændringen varsles senest 20 dage før pakkerejsens begyndelse.

Det kræver også, at muligheden for en efterregning står beskrevet i købskontrakten. Altså der, hvor du siger ja til at "have læst og forstået handelsbetingelserne".

'Vi har aldrig oplevet noget lignende'

For Linda og Ejvind Jørgensen har turen tidligere gået til både Gran Canaria, Tenerife, Kreta og Australien.

Men aldrig tidligere har det pensionerede ægtepar fra Vildbjerg i Vestjylland oplevet, at der er dumpet en mail ind med en ekstraregning.

Men det gjorde der i april, efter ægteparret måneden forinden havde bestilt en chartertur til Azorerne med Bravo Tours.

Først fik de en mail, som varslede prisstigningen - og kort tid efter kom så den endelige regning.

- Vi fik at vide, at vi skulle betale 300 kroner ekstra per næse. Jeg kaldte på Ejvind og sagde: "Prøv lige at se her", fortæller Linda Jørgensen.

Ægteparret Linda og Ejvind Jørgensen blev noget forundrede, da de fik en ekstraregning på en allerede betalt charterferie til Azoerne. (Foto: (Skærmbillede) © DR)

I mailen stod, at ekstraregningen skyldtes, at krigen i Ukraine havde sendt prisen på brændstof på "himmelflugt".

- Vi har aldrig nogensinde oplevet noget lignede. Vi synes, det er mærkværdigt, at man køber en vare og betaler den pris, de forlanger. Og så får man efterfølgende en regning. Det er ikke så tit, man er ude for det, siger Ejvind Jørgensen.

Hvor grundigt læste i papirerne fra rejseselskabet igennem?

- Nok som hovedparten af danskerne ville gøre. Det kan godt være, vi burde have læst, at det kunne finde sted, siger Ejvind Jørgensen.

- Men når vi har rejst flere gange, og der ikke tidligere har været noget, så tænker man jo ikke mere over det. Havde vi booket et hotel, så kommer de jo ikke bagefter og forlanger lidt ekstra, fordi strømmen er steget i pris.

Ægteparret fortæller, at de har betalt pengene, og at de stadig glæder sig til at komme til Azoerne.

Rejsearrangør: En nødvendighed

Et af de selskaber, der har sendt efterregninger ud, er Bravo Tours, som ægteparret Linda og Ejvind Jørgensen havde bestilt deres rejse hos.

Her er administrerende direktør Peder Hornshøj ked af, at det er nødvendigt at sende efterregninger ud til kunderne.

Men det er en nødvendighed, understreger han.

- Vi gør det, fordi vi får efterregninger fra flyselskaberne. Lige nu ligger den gennemsnitlige efterregning, vi får, på omkring 500 kroner, men vi ser også prisstigninger på helt op til 680 kroner per flysæde, siger Peder Hornshøj og fortsætter:

- Hvis vi selv skulle betale en tillægspris på 500 kroner på alle sommerens rejser, så ville det dreje sig om 40 millioner kroner ekstra for Bravo Tours. Det kan vi ikke stå alene med, selvom det er forfærdeligt for dem, som får efterregninger.

Peder Hornshøj, der er administrerende direktør i Bravo Tours, mener, at det fremgår tydeligt nok af betingelserne, at det kan blive nødvendigt at forhøje prisen på rejsen. - Det er loven om pakkerejser paragraf 17, det drejer sig om, og den henviser vi til i vores almindelige rejsebetingelser, siger han. (Foto: Marie Ravn © Scanpix)

Også rejseselskabet Primo Tours ser sig nødsaget til at sende ekstraregninger ud til kunderne.

- Vores gæster tager det rigtig pænt. De har set, at benzin og alt andet er steget, og de ved, at der ikke er noget at gøre ved det, siger Primo Tours-ejer Bjarne Hansen til Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

Bør fremhæves i handelsaftale

Hos organisationen Forbrugerrådet Tænk har man fået en del henvendelser fra charterturister, der har fået tilsendt efterregninger.

- Jeg har ikke noget tal på det, men det er noget, vi har hørt en del til de seneste uger. Det er helt klart noget, som både undrer og forarger forbrugerne, siger chefkonsulent Vagn Jelsø.

Han påpeger, at det er tilladt for rejseselskaberne at lade prisen stige moderat, hvis brændstoffet stiger tilsvarende i pris. Og hvis rejseselskaberne tydeligt redegør for, hvordan forhøjelsen er beregnet.

Han mener, at muligheden for en prisforhøjelse for en allerede betalt rejse bør fremhæves i den almindelige handelsaftale.

- Vi mener, at det er et så usædvanligt vilkår, at det bør være særligt fremhævet i handelsaftalen. Og det kan vi også se på de reaktioner, vi får fra forbrugerne. Det kommer helt bag på folk, at rejseselskaberne kan det, siger han.