I sidste uge beskrev DR’s Detektor hvordan Euroman og Eurowoman bruger såkaldte ”annoncørlister” som redskab til at favorisere annoncører på de redaktionelle sider - det fortalte en lang række tidligere medarbejdere fra Egmont Publishing. Udsagn, der blev understøttet af dokumenter og interne mails.

Magasindirektør på Egmont Publishing Tina Nikolaisen afviste dengang i en mail til Detektor enhver form for systematisk sammenblanding mellem kommercielt og redaktionelt indhold på magasinerne, men på baggrund af et tip har Detektor fundet en sag, som illustrerer den tilsyneladende flydende grænse mellem kommercielle og redaktionelle interesserer på Egmont Publishing.

Chefredaktør fik "genial" taske

I 2012 modtog Eurowomans chefredaktør Anne Lose en Louis Vuitton-taske til en værdi af 9.400 kroner. Tasken fik Anne Loses initialer påtrykt og chefredaktøren skrev til gengæld en såkaldt ”reportage” fra Louis Vuittons butikslokale. ”Giv din taske personlighed” kom artiklen til at hedde, og her fremgik følgende beskrivelser blandt andet:

”Jeg er til den helt traditionelle (Louis Vuitton-taske red.) – en klassiker, der nemt indeholder, hvad man har brug for til en forlænget weekend – og er genial som håndbagage.”

Anne Lose lægger desuden ikke skjul på, at hun har ønsket sig tasken i noget tid:

”Lige siden jeg så skuespillerinden Mischa Barton med sin personlige Louis Vuitton-rejsetaske med røde og grønne striber, vidste jeg, at jeg også ville have sådan en. Og nu er tiden kommet,” skriver chefredaktøren i reportagen.

Betjeningen i butikken bliver også rost: ”Efter kyndig vejledning fra Louis Vuittons butikschef Michael træffer Eurowomans chefredaktør Anne Lose en beslutning om, hvilke farver hun vil have på sin taske”

Faktisk er chefredaktør Anne Lose så begejstret for det hele, at det eneste minus er leveringstiden på 8 uger. Hun forklarer i artiklen: ”For jeg vil have min taske. Nu.”

Reportagen er desuden forsynet med en detaljeret købsvejledning, der inkluderer priser, adresser og links, så ingen kan være i tvivl om, hvordan man selv kan anskaffe sig en sådan taske.

Magasindirektør: Tasken er uacceptabel

Men én vigtig information fremgår ikke af artiklen. Nemlig at chefredaktøren faktisk havde fået foræret tasken til næsten 10.000 kroner af Louis Vuitton. Advokat med speciale i markedsføringsret Heidi Højmark Helveg siger, at det er problematisk, fordi man som læser kan få den tanke, at hun har skrevet artiklen for at få tasken.

- Hvis der er givet en modydelse, så er det jo en reklame. Og så skal det markeres som en reklame, siger hun.

Magasindirektør på Egmont Publishing, Tina Nikolaisen, afviser at stille op til interview, men erkender i en mail til Detektor, at gaven fra Louis Vuitton er uacceptabel:

- Sagen, som stammer fra 2012, er uacceptabel og ikke udtryk for gældende praksis. Der blev i 2013 udarbejdet retningslinjer, som siden er revideret flere gange i Egmont Publishing. Vi har derfor klare regler og faste procedurer for modtagelse af gaver, herunder krav om, at alle gaver til en værdi på over 500 kr. skal godkendes af chefredaktøren – alternativt nærmeste chef. Vi vil nu foranlediget af jeres henvendelse igen gennemgå vores regler og retningslinjer for at se, om der er behov for yderligere justeringer eller præciseringer.

Se udsendelsen her