Christian bestilte fire-retters Michelin-menu, men endte i timelang kø og McDonald's

Der var kaos ved restaurant Kokkeriet i København, hvor gæster ventede i mere end otte timer på deres nytårsmenu.

Den fireretters michelinmenu blev skiftet ud med McDonalds for Christian Werenbergs vedkommende. (Foto: Christian Werenberg)

Vi vil påstå, at du er garanteret et brag af en aften, hvis du vælger Kokkeriets nytårsmenu på årets sidste dag.

Sådan skriver restauranten Kokkeriet, der ligger i hjertet af København og har en af de eftertragtede Michelin-stjerner.

For tusindvis af kunder endte aftenen dog langt fra med et brag. De endte i stedet med at bruge mere end otte timer i kø i regn og kulde for at få udleveret deres nytårsmenu.

Én af dem er Christian Werenberg. Han fik at vide, at han kunne hente maden fra klokken 16.00. Inden da havde han dog set i medierne, at der var meget lang kø ved Kokkeriet.

Derfor besluttede han sig for at tage derhen lidt før, så han var der 15.45.

- Da jeg ankom, kunne jeg godt se, at køen var mega lang og hørte fra folk, at det var helt håbløst. Men min første tanke var, at vi har klaret så meget i 2020, så det her klarer vi nok også, og jeg havde taget varmt tøj på, siger Christian Werenberg, der til daglig er advokat.

Der var lange køer og kunder, der ventede op til otte timer på deres bestillinger til nytårsaften. (Foto: Christian Werenberg)

Måtte give op

Selvom han godt vidste, at der ville være lang kø, havde han en helt klar forventning om, at han sagtens kunne nå tilbage med maden inden dronning Margrethes nytårstale klokken 18.00.

- Jeg troede, at det ville falde til ro, fordi de havde delt menuer ud siden klokken 12.00.

Sådan gik det dog ikke - langt fra.

- Omkring klokken 19.00 mødte jeg nogle, som kom gående med deres mad. De havde stået der fra klokken 12.00. Der gik jeg og forlod køen. Jeg kom tilbage klokken 20.00, men der var formentlig mere end halvanden times kø endnu, fortæller Christian Werenberg.

Og hvad gør man så, når man pludseligt står nytårsaften uden mad og en sulten familie derhjemme?

Ifølge Christian Werenberg afsøgte folk fra køen mulighederne for andet take away i området, men alt havde lukket - også supermarkederne.

- Alt var lukket bortset fra McDonald's. Så det var en aften, der sluttede på en rigtig 2020-måde.

For en burgermenu fra McDonald's bliver bare aldrig helt det samme, som en michelin-menu for Christian Werenberg.

- Vi havde set frem til at gå og hygge med fireretters menu, hvor vi selv lige skulle lave de sidste forberedelser. I stedet var jeg en tur på McD, og det siger sig selv, at burger og pommes fritter sgu er en flad fornemmelse. Den gode rødvin passede ikke rigtig til.

Vil have pengene tilbage

Midt i den usuccesfulde madhentning besluttede advokaten at lave en Facebookgruppe, der skal samle de skuffede kunder om at anmode om at få pengene tilbage. Gruppen har i skrivende stund 309 medlemmer. Og selvom erstatningsret er i hans boldgade, så handler det her ikke om jura for Christian Werenberg.

- Det er vigtigt, at man opfører sig ordentligt. Det her er simpelthen ikke en ordentlig måde at drive en virksomhed på, siger han.

For når man med åbne øjne har solgt tæt på 5.000 menuer, så er det ifølge Christian Werenberg simpel hovedregning, at det ikke kan lade sig gøre.

Og det skal have konsekvenser, mener han.

Ejer undskylder for timelange køer

Ifølge Sammy Shafi, der er ejer af Kokkeriet, var det desserten, der startede en domino-effekt og resulterede i den ekstremt lange ventetid.

- Det hele koksede. Vi fejlede fuldstændig, siger han til DR og undskylder over for kunderne.

Desserten, der var en chokolademousse, skulle ifølge Sammy Shafi sætte sig over flere dage, hvilket gjorde den svær at nå i mål med i tide. Derfor måtte han hive personale, der ellers skulle have udleveret menuer, tilbage for at hjælpe med desserten.

- Det er nemt at være bagklog sige, at man burde have sadlet om. Jo, man kunne godt have lavet en mere simpel dessert. Men det ligger til min personlighed, at jeg hele tiden gerne vil være mere ambitiøs og skubbe til barren. Men her blev det for meget, siger Sammy Shafi.

Når man har stået i kø i regnvejr i fra klokken 12.00-19.00, kan du så forstå, at mange af dem mildest talt er rasende?

- Jeg har fuld forståelse for det. Jeg synes, det er det dummeste, vi nogensinde har gjort. Jeg ville selv være oprørt. Det var en forfærdelig afvikling.

Tre gange så mange kuverter

Mange kunder beskylder ham for at være grisk, men ifølge ejeren havde man ikke solgt flere menuer, end man havde forventet. Også selvom de knap 4.900 menuer er tre gange flere, end Kokkeriet plejer at levere nytårsaften.

- Vi har hele tiden holdt øje med salget. Vi vågnede ikke op og tænkte, ”åh nej, nu er der solgt 4.801 kuverter. Det er én for meget. Vi vidste, hvor meget vi ville sælge, og hvornår vi skulle lukke for salget, og det var ved 5.000 kuverter. På det tidspunkt troede vi stadig på, at det kunne lade sig gøre.

Det er faktisk ikke første gang, at der er problemer med nytårsmenuen hos Kokkeriet. Det var der også tilbage i 2012, hvor gæster også måtte finde på andre løsninger nytårsaften.

I 2012 fik Kokkeriet og Sammy Shafi også kritik for måden, de kommunikerede på på Facebook. Én fejl han er ked af gentog sig denne gang, hvor Kokkeriet blandt andet slettede et opslag, hvor de kritiske kommentarer væltede ind.

- Når alt kommer til alt, så burde jeg måske have set, at det tegnede til at blive som i 2012. Vi burde have kommunikeret bedre, men det gjorde vi så på en meget kejtet måde. Men på det tidspunkt troede vi stadig på, at det kunne lade sig gøre.

For efter et hårdt økonomisk år med nedlukning havde Kokkeriet brug for at forsøge at hente en del af tabet.

- Det ville være hul i hovedet ikke at forsøge at dække sine udgifter og lave den omsætning, der skal til for at holde forretningen kørende.

Sammy Shafi er nu ved at finde ud af, hvordan kunderne skal kompenseres.

- Har man købt noget, man ikke har fået, så skal man selvfølgeligt have sine penge tilbage. Det er udgangspunktet, siger han til DR.

Facebook
Twitter