I dag blev Den Danske Cirkuspris uddelt for andet år i træk, og hædersprisen gik til Søren Østergaard for at fremme kendskabet til cirkus blandt andet med sit arbejde i Zirkus Nemo. Den Danske Cirkuspris har de sidste to år uddelt priser til årets nummer, årets talent, årets hæderspris, og som noget nyt i år uddeles der også en indsatspris. Cirkusprisen blev også uddelt tilbage i 1968 og 1969 og gik derefter i glemmebogen. Det har længe været et ønske i cirkusbranchen at få en pris, der kunne hædre de bedste artister, og cirkusprisen blev genoplivet sidste år efter næsten 50 års dvale.
Nyt savsmuld i gamle maneger
Nogen vil måske undre sig over, at der skal uddeles priser for cirkusnumre, der ikke har ændret sig de sidste 100 år, og det er bestyrelsesformanden for Den Danske Cirkuspris til dels enig i. Og det er netop, når artisterne formår at nyfortolke gamle numre, at de får et klap på skulderen: - Vinderen af Årets Nummer gik til Rafaela Honden, for sit hundenummer. Hundenumre er ikke noget nyt, men de er ofte med små puddelhunde, der skubber barnevogne og sådan noget, men Rafaela Honden bruger store hyrdehunde og får dem til at gå i positur, ligesom man kender fra de gamle numre med for eksempel løver. Og det er et en overraskende nyfortolkning.
Talentprisen gik i år til Akademiet for Moderne Cirkus, der uddanner artister, de fik prisen for deres arbejde med at udvikle talenterne. Indsatsprisen gik til Bertel Haarder for sit arbejde som tidligere kulturminister. Det var ham, der gjorde det muligt at puste liv i prisuddelingen i 2016, da han tog cirkusbranchen under kulturministeriets vinger.
Flere går i cirkus
Men selvom branchen blev anerkendt i kulturministeriet, så har det ikke hverken bragt kunststøtte eller anden finansiel støtte med sig. Det har der ifølge Ole Simonsen, formand for Den Danske Cirkuspris, ellers været hårdt brug for de sidste mange år, hvor publikumstallene har været i frit fald, og flere store cirkus har drejet nøglen om. Men spørger man Ole Simonsen, så er den udvikling ved at vende. - Sæsonen i år har været bedre end sidste år. Nogle af cirkusserne er ligefrem glade. Levende underholdning har ligesom teater har haft det svært i mange år. Folk har siddet og streamet film og kigget på deres iPads derhjemme. Men nu virker det til, at folk er klar til at gå ud og opleve noget igen.