Coop overvejer at sammenlægge Fakta, Superbrugsen og Kvickly

I stedet vil detailvirksomheden lave én stor fælles kæde.

Superbrugsen er en af de kæder, der kan være fortid i løbet af de næste år. (Foto: Preben madsen © Scanpix)

Coop pønser på at nedlægge fem supermarkedskæder og i stedet samle dem under et fælles navn.

Det drejer sig om Kvickly, Fakta, Dagli’Brugsen, SuperBrugsen og Brugsen.

Ifølge koncernens administrerende direktør, Peter Høgsted, er tiden løbet fra kæder med ens varesortiment i alle butikker i hele landet. Det siger han i et interview med Økonomisk Ugebrev.

- Jeg tror, at vi nærmer os et opgør med kædedannelsen og en mere lokal butik igen. Hver butik kan så differentiere sig lokalt. Hvorfor skal der eksempelvis være de samme varer og samme tilbud i butikken i Hornbæk som i Hanstholm, når nu indkøbsmønstrene er vidt forskellige?, siger han.

Hvis planerne bliver ført ud i livet, er det kun Irma-kæden, der går fri og vil køre videre under sit eget navn.

Ifølge Peter Høgsted er det et naturligt skridt i forhold til at tilpasse sig danskernes ændrede spisevaner. Og så håber han, at man kan opnå langt flere synergieffekter ved at have én stor kæde i stedet for flere små.

- Det er klart, at hvis du har seks måder at lave et grønt koncept på, seks måder at sætte et sortiment sammen på, seks distributionsstrenge, seks markedsføringskanaler, seks Youtube-kanaler og seks gange personaletøj, så bliver alting opfundet seks gange. Og det gør enhver organisation kompleks og dyr, siger han til Økonomisk Ugebrev.

De mulige omlægninger af virksomheden er en del af den nye tre-årige strategiplan frem til 2020, men topchefen understreger, at intet er vedtaget endnu.

Ifølge finans.dk bliver strategiplanen først godkendt til efteråret.