Coronakrisen halverede næsten trafikken, men ikke antallet af dødsulykker

Færre folk på vejene under coronakrisen har ikke betydet færre antal ulykker. Øget fart kan være årsagen.

Der har været langt færre biler på vejene under coronakrisen, men det har desværre ikke betydet færre døde. (Arkivfoto) (Foto: Claus Fisker © Scanpix)

Coronakrisen halverede trafikken på de danske veje, men det kan man ikke se i ulykkesstatistikkerne. For selvom der har været god plads på de danske veje, så har danskerne

tilsyneladende
ikke brugt den ekstra plads videre fornuftigt.

Sidste år døde 11 personer i trafikken i april, mens det i år er 12. Antallet af

tilskadekomne
er også stort set det samme med 212 i år, mens der sidste år var 238
tilskadekomne
.

- Vi har jo kunnet konstatere, at mens folk er blevet væk fra vejene, fordi corona har holdt folk hjemme, så har de, der har været tilbage, i større omfang været tilbøjelige til at have en tung speederfod, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Ifølge tal fra Vejdirektoratet så har der i april måned været imellem 28 og 44 procent mindre trafik på de danske veje, men antallet af

tilskadekomne
har ikke desto mindre været på 212, mens 12 personer har mistet livet, hvilket ikke fraviger stort fra normalen.

I de sidste fem år har der i gennemsnit været 11 dræbte og 235

tilskadekomne
i april måned.

Mange eneulykker tyder på for høj fart

Hos Rådet for Sikker Trafik er man overrasket over, at mindre trafik ikke har været lig med færre

tilskadekomne
og døde.

- Det vidner bare om, at farten er en dræber. Og nu, hvor folk har haft lidt mere frihed og så benyttet sig af det, så er det mest sandsynligt, at det er det, der er årsag til, at april 2020 har flere

dødsfald
end april 2019. Det er virkelig en stor overraskelse for mig, siger administrerende direktør Mogens Kjærgaard Møller.

- 99 procent af alle trafikulykker med dræbte og

tilskadekomne
er begrundet i folks
adfærd
. Det er ikke fordi, vi har dårlige veje eller dårlige
køretøjer
. Det er
adfærd
. Folk har ændret
adfærd
til en mere
risikovillig
adfærd
, som så igen er årsagen til, at der er kommet flere ulykker. Det er for mig at se den eneste naturlig forklaring på det her, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Flere eneulykker i april

Hos Vejdirektoratet kæder man også de mange ulykker sammen med højere fart, selvom man endnu ikke kan slå helt fast, at det alene er årsagen.

- Vi har endnu ikke haft lejlighed til at analysere, hvorfor ulykkerne er sket, men der er noget, der kan indikere en sammenhæng imellem megen plads på vejene, højere hastighed og mere alvorlige ulykker. I april har der for eksempel været flere eneulykker, end der plejer at være. De alvorlige eneulykker sker typisk med høj hastighed, når der er mindre trafik på vejene, forklarer Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet.

Det præcise antal eneulykker kan Vejdirektoratet endnu ikke oplyse, da man fortsat behandler ulykkesdata fra 2020, men det overstiger de 22 eneulykker i april 2019.

En eneulykke defineres ved, at der kun er en kørende trafikant og ingen modpart.

Facebook
Twitter