Coronakrisen har sat årskort i bero: Du kan vælge at få pengene tilbage

Hvis man har købt en ydelse, har man som udgangspunkt ret til kompensation, siger Forbrugerrådet Tænk.

Odense Zoo har meldt ud, at folk kan få forlænget deres årskort med antallet af lukkedage, hvis vores de ønsker det. (Foto: Claus Fisker © Scanpix)

Forlystelsesparker, zoologiske haver, museer og fodboldklubber.

Der er et hav af steder, hvor man kan få et årskort, men i disse dage er der ikke meget ved det, når stederne er lukket ned på grund af coronakrisen.

Det får spørgsmål til at rejse sig hos nogle forbrugere: Har jeg krav på at få penge tilbage for den periode, der er lukket?

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er man som forbruger med et årskort eller sæsonkort som udgangspunkt i sin gode ret til at blive økonomisk kompenseret for de dage eller begivenheder, man måtte gå glip af.

- Hvis man har købt en ydelse og ikke får den, har man i de fleste tilfælde krav på at få pengene tilbage. Der kan dog være enkelte virksomheder med aftalevilkår, der kan forholde sig anderledes, så det skal man være opmærksom på, siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

- Mange virksomheder har været gode til at melde ud, hvad man kan få af alternativer, for eksempel gavekort med mere, og det kan man fint tage imod. Men hvis man vil have pengene tilbage, så har man krav på det, siger han.

Det gode råd er at orientere sig på virksomhedernes hjemmesider og se, hvad de tilbyder, og hvilken aftale, man har sagt ja til. Hvis der ikke er nogen informationer, må man sende en mail. Hvis man står med en virksomhed, der nægter at tilbagebetale et beløb, kan man i sidste ende klage til Forbrugerklagenævnet, forklarer Vagn Jelsøe.

- Men folk må i disse tider væbne sig med tålmodighed. Og så skal man gøre op med sig selv, om man vil være fleksibel og støtte virksomheden i stedet for at kæmpe for sin ret.

'Det mindste vi kan gøre'

Mange steder har endnu ikke meldt ud, hvad de vil tilbyde kunderne, men der er dog eksempler på virksomheder, der har givet besked om kompensation.

Louisiana og Statens Museum for Kunst forlænger folks medlemskaber med de måneder, der går tabt. Det samme gælder hos Odense Zoo, hvor man skal udfylde en formular på hjemmesiden, hvis man ønsker at få forlænget sit årskort med antallet af lukkedage.

Fodboldklubben AGF har også valgt at refundere penge til klubbens sæsonkortholdere for de kampe, som fans ikke kan se på stadion. Det drejer sig om syv kampe.

- Vores fans er klubbens dna og har i mere end tyve år støttet op om os. Vi havde set frem til et spændende forår, hvor vi skulle forsvare vores tredjeplads. Vores fans bakker os op i tykt og tyndt, så det er det mindste, vi kan gøre, siger Jacob Nielsen, direktør i AGF.

- Jeg vil selvfølgelig helst have, at de beholder årskortet, men vi har stillet en model op, hvor de frivilligt kan vælge at få pengene refunderet eller donere dem til AGF til for eksempel vores talentarbejde.

AGF's beslutning er ifølge Forbrugerrådet Tænk "lige efter bogen".

Facebook
Twitter