Cykelhjelme splitter brugerne

Skal det være lovpligtigt at bære cykelhjelm? Nej, vi har selv ansvaret for vores egen sikkerhed, mener nogle. Jo, det ville redde menneskeliv, mener andre af dr.dk's brugere.

Cykelhjelme er ikke smarte, lyder meldningen fra de unge cyklister. (Foto: Edouard Mouy © Stock.xchng)

Skal det være lovpligtigt at bære cykelhjelm? Nej, vi har selv ansvaret for vores egen sikkerhed, mener nogle. Jo, det skal være lovpligtigt, for det ville redde menneskeliv, mener andre af dr.dk's brugere.

"Hvis jeg skulle blive kørt ned på en cykel, og kommer til skade med hovedet - hvem går det så ud over ?? Ja Mig - ingen andre !!! Hvis man vil tvinge alle til at bære cykelhjelm, så bør alle også udstyres med benskinner, albuebeskyttere osv, for tænk sig....det kan også komme til skade hvis man bliver kørt ned/vælter", skriver Gerthie Betak Rasmussen i vores Facebook-debat.

En bruger, der af og til ser "resultatet" af cykelkørsel uden hjelm (ganske vist i Norge lader det til) har det modsatte synspunkt:

"Sykkelhjelm burde være lovpålagt!Man har kun ett hode..og skadene ved fall fra sykkel kan bli store..arbeider selv i akuttmodtag og ser hva som kommer inn!Bruker selv hjelm..det er ingen skam!", skriver Hilde Fjeldsgaard.

Kun tre ud af ti 13-14-årige bruger cykelhjelm. Blandt de 15-17-årige er tallet helt nede på en ud af ti, viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik. Og så er spørgsmålet, om man ad lovens vej, kan få flere til at bære hjelmen, når de færdes i trafikken?

Nej, mener Claus Mackinney-Valentin: "Og der er mange gode grunde til at det er en dårlig ide - mest af alt fordi så vil meget færre cykle", skriver han i Facebook-debatten.

Det samme siger Klaus Kokholm Petersen: "En cykelhjelm er altid mere klædelig end en hjerneskade! Men om det skal være lovpligtigt er jeg i tvivl om. Jeg frygter at det måske vil kunne få nogen til at fravælge cyklen helt. På den anden side var der jo også stor modstand mod sikkerhedsseler, og ingen ved deres fulde fem kunne vel forestille sig at køre uden idag?

22 procent af de cykelskader, der blev registreret i 2010, havde ramt unge mellem 15 og 24 år. Hvis flere valgte at tage hjelmen på, kunne man hvert år undgå 1000 alvorlige hovedskader, vurderer Rådet for Sikker Trafik.

Facebook
Twitter