Cyklistforbund: Politiet skal have task force mod cykeltyverier

Bil- og knallerttyve sigtes langt oftere end cykeltyve. Opret et task force mod cykeltyve, foreslår direktør i Cyklistforbundet.

- Det er uacceptabelt og helt urimeligt. Jeg tror, at en hver hverdagscyklist ved, hvor virkelig irriterende det er at komme ud af toget og så opdage, at ens cykel er stjålet. Og når man så oplever, at politiet ikke interesserer sig for det her, så føler man sig som en mærkelig andenrangstrafikkant, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Når en cykel forsvinder fra gadehjørnet eller cykelskuret, er der i dag minimal sandsynlighed for, at forbrydelsen nogensinde vil blive opklaret af politiet.

Mindre end én procent af alle sager om cykeltyverier fører til, at politiet sigter en gerningsmand.

Til sammenligning er der ni gange større risiko for at blive sigtet, hvis man stjæler en knallert - og 23 gange større risiko ved at stjæle en bil, viser tal fra Danmarks Statistik som DR's Undersøgende Databaseredaktion har analyseret.

Tallene kommer ikke bag på Cyklistforbundet, som mener, at politiet reelt set har givet op over for cykeltyverier.

- Det er uacceptabelt og helt urimeligt. Jeg tror, at en hver hverdagscyklist ved, hvor virkelig irriterende det er at komme ud af toget og så opdage, at ens cykel er stjålet. Og når man så oplever, at politiet ikke interesserer sig for det her, så føler man sig som en mærkelig andenrangstrafikkant, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

(Foto: Grafik Mads Rafte Hein © (c) DR)

Gratis at stjæle cykler

Ifølge Klaus Bondam går tyverierne ikke kun ud over de borgere, der hver dag bruger cyklen som transportmiddel. Når politiet ikke rører en finger i sager om cykeltyverier, går det også ud over retsfølelsen i samfundet generelt.

- Med de her tal, så lyder det jo som om, at hvis man stjæler en cykel, er chancen for at slippe godt af sted med det ret stor, og det styrker jo ikke retsbevistheden, siger han.

Og når der samtidig er så stor forskel på, hvordan politiet prioriterer tyveri af cykler frem for tyverier af knallerter og biler, så giver det reelt set de enkelte cykeltyve og kriminelle bander frit løb.

- Der er ikke nogen tvivl om - og det ved politiet også godt - at en del af de cykeltyverier, der sker i Danmark, udføres af organiserede bander, siger han.

Opret særlig task force

I stedet burde man ifølge Klaus Bondam oprette en særlig gruppe mod cykeltyve, ligesom man har gjort det med politiets såkaldte Task Force Indbrud, der systematisk skal komme indbrudskriminalitet til livs.

- I London etablerede man i 2008 et særligt task force med 30 politibetjente under Metropolitan Police. Deres formål var at dæmme op for cykeltyverier, og det førte blandt andet til opløsning af kriminelle bandenetværk, der havde organiseret eksport af stjålne cykler, siger han.

Men så længe politiet ikke prioriterer indsatsen mod cykeltyverier, kan man som cyklist kun tage sine forholdsregler og gøre det besværligt for tyven, og så håbe på det bedste, mener han.

Bedste råd: Lås cyklen

- Med politiets lidt manglende interesse for det her område in mente, så er det bedste råd, som vi fra Cyklistforbundet kan give til cyklisterne, det er: Køb en ordentlig lås og vær meget opmærksom på, hvor du placerer din cykel, når du stiller den fra dig, siger Klaus Bondam.

Og fordi det langt fra er første gang, at de mange uløste cykeltyverier har været oppe at vende i den offentlige debat, er det ifølge Klaus Bondam derfor også på tide, at politiet begynder at prioritere området.

- Den her debat har været oppe med mellemrum, og jeg synes sådan, at det er den samme sang, vi hører fra politiet hele tiden om prioriteringer og ressourcer. Men det her er altså noget, der betyder noget for rigtig mange cyklende danskere.

TIP OS: Kender du noget til organiseret cykeltyveri, så kontakt DR’s journalister Nicolas Nielsen og Alexander Hecklen på nisn@dr.dk og ahec@dr.dk.

Facebook
Twitter