Da bus og tog blev gratis: 14 gange flere passagerer aflivede forsøg

Få europæiske storbyer har forsøgt at indføre gratis offentlig transport.

I Estlands hovedstad har man forsøgt sig med gratis offentlig transport til indbyggerne. (© dr)

Ideen om gratis kollektiv transport har fået nyt liv, efter at Dansk Folkeparti har foreslået det som en mulighed til at mindske trængslen på vejene i de største danske byer.

Men hvilken effekt har det egentlig at sløjfe billetterne og lade folk stige på bus og tog uden at skulle til lommerne?

Det kan man blandt andet blive lidt klogere på ved at kigge mod Belgien og Baltikum, siger Jesper Bláfoss Ingvardson, der er adjunkt i DTU Managements transportdivision.

- Der er gjort nogle erfaringer, men ikke voldsomt mange, og de primære steder, hvor man har haft forsøg i stor skala, er i Hasselt i Belgien og i Tallinn i Estland, siger han om to af de byer, der har forsøgt sig med gratis offentlig transport.

Pionerbyen Hasselt

Den belgiske by Hasselt fik international opmærksomhed, da den i 1997 indførte gratis transport med byens busser.

Et initiativ, der blev taget godt imod, og som fik folk til at flokkes til den gratis transport i en grad, så antallet af passagerer var næsten 14-doblet i 2006.

- Over en 15-årig periode skete der en voldsom stigning i antallet af passagerer, men primært var det eksisterende brugere, der foretog flere ture, altså buspassagerer, der tog bussen endnu mere, siger Jesper Bláfoss Ingvardson om forsøget, der blev aflivet efter 16 år.

Årsagen var støt stigende udgifter til opretholdelsen af den gratis transport, der over en årrække var firedoblet, og det var så hårdt for budgettet, at byrådet genindførte brugerbetaling.

Gratis i Tallinn

Den estiske hovedstad Tallinn kastede sig ud i samme projekt - i 2013 blev det gjort gratis for byens indbyggere – og kun dem - at benytte den kollektive trafik.

Beslutningen blev truffet efter en afstemning, der ifølge bystyret viste, at trefjerdedele af de afgivne stemmer var for idéen.

- Det har medført en kraftig stigning i andelen af brugere i den kollektive trafik. Andelen af ture, der blev taget med den kollektive trafik, steg fra 55 procent til 63 procent, (8 procentpoint, red.) siger Jesper Bláfoss Ingvardson.

Men stigningen er tilsyneladende ikke blevet fulgt af et tilsvarende fald i antallet af ture kørt af bilister, og for privatbilismen gælder, at andelen af ture kun er faldet med tre procentpoint, fra 31 til 28 procent.

- Den største stigning er altså sket blandt dem, der allerede brugte den kollektive trafik eller andre grupper, for eksempel de bløde trafikanter, forklarer han.

Ifølge Jesper Bláfoss Ingvardson kan man ikke sammenligne Tallinn direkte med danske byer, da over halvdelen af al transport i Estlands hovedstad inden 2013 foregik med den kollektive trafik.

Et tal, der er markant lavere i København, Aarhus og Aalborg.

Mens erfaringsgrundlaget i dag er begrænset, når det kommer til at gøre den offentlige transport gratis, så kan de danske politikere om nogle år formentlig høste endnu mere viden.

Sidste år indførte den franske by Dunkerque gratis busser, og en række europæiske byer dropper også betalingen fra næste år. Det gælder blandt andet hovedstaden i Luxembourg og de tyske byer Essen og Bonn.