Danmark er ved at løbe tør for grus: 'Et af de vigtigste råstoffer, verden har'

Mangel på grus kan komme til at koste danskerne på pengepungen.

Om et år er Reerslev Grusgrav på Sjælland tømt for råstoffer. (Foto: NCC)

Gravemaskiner trækker grus op fra dybet i grusgraven ved Reerslev en halv times kørsel fra København. Det har de gjort i mere end 40 år, men til næste år er det slut.

Grusgraven er ligesom mange andre landet over ved at være tom. Derfor risikerer Danmark at løbe tør for de råstoffer, vi bruger til blandt andet at lave asfalt og beton til vores veje og huse. Det viser en ny fremskrivning, som ingeniørvirksomheden Niras har lavet for Danske Regioner.

- Danmark bygger i vildskab, og derfor vil vores forbrug af råstof stige helt vildt. Samtidig er vores grusgrave ved at være tomme, så vi kommer til at mangle grus, fortæller Heino Knudsen, der er formand for Danske Regioners Miljøudvalg.

Frem mod 2040 vil efterspørgslen efter grus ifølge Niras stige med mere end 50 procent. Og derfor vil grusgrave løbe tør for råstoffet, hvis ikke der findes nye steder at udvinde. Særligt slemt ser det ud i Region Hovedstaden, der ifølge fremskrivningerne ser bunden af grusgravene i 2027.

Knas med forudsætningen for alt infrastruktur

Ifølge Per Kalvig, der er geolog og leder af Videnscenter for Mineralske Råstoffer og Materialer, er Danske Regioners bekymring berettiget.

- Grus er et af de vigtigste råstoffer, verden har. Det er en forudsætning for alt infrastruktur, og for at vi kan lave byggerier og veje, men nu begynder der at være knas i forsyningskæden, siger Per Kalvig.

Dyrere for danskerne

NCC, der ejer grusgraven i Reerslev, regner allerede nu med, at omkostningerne bliver større, når man må skifte grusgraven ud med en ny længere væk fra København. For det er dyrt at transportere grus.

Hvis ikke man finder en løsning, der kan sikre, at der i fremtiden er råstoffer nok, kan man blive nødt til at importere grus fra andre lande. Det vil betyde en dyrere regning hos danskerne på grund af de højere transportomkostninger.

- Hvis råstoffer bliver en mangelvare, bliver byggerier dyrere. Det gælder både store infrastrukturprojekter og de små private byggeprojekter, fortæller Heino Knudsen fra Danske Regioner.

Allerede nu koster transporten af grus mere, end det koster at udvinde det.

Savner handling fra regeringen

Når for eksempel grusgraven i Reerslev løber tør, så mangler der en strategi for, hvordan man så skal sørge for at have grus nok til de danske byggerier, mener Heino Knudsen fra Danske Regioner.

Han mener, at regeringen ignorerer råstofproblemet.

- Jeg savner, at de melder sig på banen og laver en samlet strategi i selskab med os.

Per Kalvig er enig i, at der skal gøres noget.

- Der er ikke nogen plan for, hvordan man skal prioritere, og hvordan man skal skaffe grus i fremtiden, siger han.

Problemer for miljøet

Så sent som i går aftes besluttede et flertal i regionsrådet i Region Hovedstaden, at man skal åbne op for at importere grus fra tredjelande.

Ifølge Anne Ehrenreich fra Venstre, der fremsatte forslaget, er man opmærksom på miljøbelastningen, men samtidig mener man, at der er andre hensyn at tage.

- Vi har lavet den afvejning, at vi hellere vil transportere gruset lidt længere med den CO2-påvirkning, det må have, end vi vil grave og ødelægge landskaberne der, hvor mennesker bor.

Bekymret for øget import

Heino Knudsen mener, at det, at regioner selv tager initiativ til at øge import, er den forkerte vej at gå.

- En øget import vil øge miljøbelastningen. I stedet har vi brug for en samlet, langsigtet plan. Kan mere suges op fra havene? Kan vi genbruge mere?

Også Per Kalvig mener, at der stadig er uforløst potentiale for at udvinde mere grus i Danmark, og at man derfor skal lave en større kortlægning over, hvor vi kan finde råstoffer i fremtiden i stedet for at importere.

- At importere er en nem løsning. Men er det også en bæredygtig løsning? Man flytter vores problem et andet sted hen.

Miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) har ikke ønsket at stille op til interview.

Facebook
Twitter