Danmark går glip af turist-milliarder

Turisterne går uden om den danske kulturarv, når de besøger landet. Dermed går vi glip af milliarder af kroner.

Turisterne går uden om den danske kulturarv, som Roskilde Domkirke, når de besøger landet. Dermed går vi glip af milliarder af kroner.

Danmark går glip af milliarder af kroner fra udenlandske turister, fordi vi er dårlige til at sælge vores kulturarv til de besøgende.

Det skriver Mandag Morgens ugebrev på baggrund af nye tal, der viser, at kun fire af de 75 milliarder kroner, som turisterne forbruger under besøg i Danmark kommer fra kulturelle aktiviteter og forlystelser.

tre gange større i Sverige

I Sverige er det kulturelle turismeforbrug tre gange større, og hvis Danmark var lige så dygtig som vores naboer til at tjene penge på kulturturisme, ville det øge omsætningen med op imod 6-7 milliarder kroner om året.

- Mange lande har allerede set mulighederne, men i Danmark er vi desværre meget bagud, siger Peter Kvistgaard, turisme- og oplevelsesforsker ved Aalborg Universitet, til Mandag Morgen.

- Vi bør tage det langt mere alvorligt, hvis muligheden for en stor ekstraomsætning ikke skal tabes på gulvet, fastslår Peter Kvistgaard.

Stigning på verdensplan

De danske tal står i modsætning til udviklingen globalt. Ifølge tal fra OECD udgør kulturturisterne cirka 40 procent af alle turister på verdensplan.

Hos VisitDenmark vægter man stadig natur, sol og strand tungest, når turisterne skal lokkes til Danmark. Ifølge viceadministrerende direktør Lars Erik Jønsson kan der være grund til at ændre på det:

- Men det kræver, at vi så også har de stærke og attraktive kulturprodukter, der skal få turisterne til at indløse billet til Danmark, siger han til Mandag Morgen.

Kun tre UNESCO attraktioner

Mens der i Sverige er 14 attraktioner, som har fået UNESCO's stempel som verdenskulturarv, omfatter listen af danske blot tre destinationer: Kongernes Jelling, Kronborg og Roskilde Domkirke.

I Kulturarvsstyrelsen ser man gerne, at man ude i kommunerne og hos VisitDenmark markedsfører kulturarven langt mere aktivt.

- Potentialet vokser, I takt med at folk bliver bedre uddannet og interessen for arkitektur og historie vokser, siger direktør Anne Mette Rahbæk.

FacebookTwitter