Danmark i centrum for nye el-biler

Danmark bliver foregangsland for test af el- og hybridbiler. De danske afgifter på bilerne gør os nemlig attraktive for afprøvningen af nye forretningskoncepter.

Ellerten var en af de første danske elbiler. Den ses stadig i gadebilledet, nu og da (Foto: Liselotte Sabroe © Scanpix)

Der er lagt op til en benhård kamp om danske bilejere, når to af verdens mest fremskredne elbilkoncepter kommer i direkte duel om kunderne i Danmark allerede i 2011.

Over for Børsen Klima udpeger den kinesiske elbilproducent BYD nu Danmark som det første marked i Europa, hvor selskabet vil markedsføre sine elbiler og opstille ladestationer i stor skala.

I forvejen står det klart, at Danmark bliver testland for det californiske elbilkoncept Better Place i samarbejde med Dong Energy og Renault.

Danmark globalt hotspot

- Det viser, at Danmark er blevet et globalt hotspot for fremtidens elbiler. Det ligner en spændende konkurrence mellem vidt forskellige forretningskoncepter, siger lektor Morten Rask, der forsker i elbilkoncepter på Handelshøjskolen ved Århus Universitet.

BYD, der er en forkortelse for Build Your Dream, satser på Danmark som sit første europæiske testmarked i 2011, fordi Danmark har den bedste afgiftspolitik blandt EU-landene i forhold til elbiler, mener salgschefen for BYD, Henry Z. Li.

BYD er allerede ved at etablere et salgs- og distributionskontor i Danmark, som både skal lancere hybridbilen 3F DM og den rene elbil E6, skriver Børsen Klima. Selskabet regnes for at være blandt verdens mest seriøse bejlere til at levere fremtidens elbiler.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter