Danmark skal brandes på klima

Den danske regering har afsat 400 millioner kroner til at brande Danmark med klima som kernepunkt. Det bliver en udfordring, vurderer en international ekspert.

forurening, miljø, kraftværk, klima (© Stock exchange)

Den danske regering vil gerne gøre klima til en del af Danmarks brand. Det er en svær opgave vurderes det af en international ekspert i branding.

Ikke desto mindre indgår klima som en af del af den markedsføringskampagne af Danmark, som regering har sat 400 millioner kroner af til.

Svært, men potentialet er der

Simon Anholt er ekspert i international branding. Han vurderer, at Danmark har potentiale til at blive brandet på klima.

- Der er kun plads i en verden til to eller tre lande, hvis brand vil handle om klima og Danmark kunne være ét af de lande, udtaler Simon Anholt. Han peger på Sverige, Schweiz, Tyskland og Canada som andre muligheder.

Simon Anholt vurderer også, at hvis det skal lykkedes at brande Danmark på klima, så er det nødvendigt, at det formål har høj prioritering og bliver et nationalpolitisk anliggende.

En stor opgave

Finn Mortensen, som er direktør for Klimakonsortiet, anerkender at det er en stor opgave,

- Man kan ikke markedsføre et land, på samme måde som man markedsfører vaskepulver, siger Finn Mortensen. Han mener dog, at Danmark har et godt udgangspunkt for den kommende branding. Finn Mortensen peger blandet andet på Clean Tech-området som et styrkepunkt for den danske klima-branding.

Klimakonsortiet er blevet skabt af regeringen og en række organisationer, blandt andet Dansk Industri og Landbrugsrådet. Formålet er, at skabe størst mulig opmærksomhed om danske virksomheders klimavenlige produkter frem mod FN's klima-konference i København i 2009

Facebook
Twitter