Danmarks første højhastighedsbane er åbnet: Togene nærmest svæver, siger Kronprinsen

Den nye bane kører mellem København og Ringsted over Køge.

Efter ni års arbejde er jernbanestrækningen, der har kapacitet til at betjene højhastighedstog, mellem København og Ringsted klar til at blive taget i brug.

- Det her er en rigtig stor dag for Danmark, for jernbanen og alle, der beskæftiger sig med den kollektive trafik, siger Per Jacob, direktør for Banedanmark.

Det bliver med den nye bane muligt for eksempel at spare op til 15 minutter mellem Køge Nord og Københavns Hovedbanegård.

- Det er et væsentlig bedre tilbud til vores kunder fra Øst- og Sydøstsjælland, når man skal til København, siger DSB's direktør, Flemming Jensen.

Det er en dobbeltsporet og elektrificeret jernbane, som kommer til at aflaste en af de mest benyttede togstrækninger i Danmark, nemlig den mellem København og Ringsted over Roskilde, som i dag er fuldt udnyttet og ifølge Banedanmark er en trafikal flaskehals.

En behagelig, svævende fornemmelse

Åbningen af banen blev fejret med besøg fra Hans Kongelige Højhed Kronsprins Frederik, der steg ombord fra Københavns Hovedbanegård.

- Det har været dejligt at opleve et nyt banelegeme, som er fremtidssikret. Det tog, vi kørte med i dag, var meget behageligt, næsten svævende, siger H.K.H Kronprins Frederik.

Strækningen er på 60 kilometer og har kostet 10 milliarder at bygge. Selvom banen har mulighed for at betjene tog, der kan køre 250 km/t, så vil der fra start af kun køre tog med en hastighed på 120 km/t, og fra juli vil det være muligt at køre 180 km/t.

Se Banedanmarks dronebilleder af Ringsted-banen i videoen herover.

Fra start vil der køre ét tog i timen mellem Ringsted og København på den nye strækning, og fra juli vil der køre to tog i timen.

Facebook
Twitter