Danmarks omdømme faldet lidt i udlandet

Danmarks omdømme er røget en plads ned på en international liste - selvom regeringen har brugt 200 millioner kroner på at promovere Danmark.

Danmarks omdømme er røget en plads ned på en international liste. (Foto: jmolsen © stock.xchng)

Regeringen har i 2007 og 2008 brugt over 200 millioner kroner på at markedsføre Danmark over for udlandet.

Alligevel er vi gledet en plads ned på listen over lande med det bedste omdømme, skriver LO's ugebrevet A4.

Sidste år lå Danmark nummer 15 på en global liste fra instituttet Gfk Roper. I dette års måling er vi rykket ned på 16. pladsen.

Markedsføring dur ikke

- Men det er naivt at tro, at man via markedsføring kan styre, hvad udlandet skal mene om Danmark og danskerne, siger studielektor Henrik Merkelsen fra CBS, Handelshøjskolen i København.

- Udlandets indtryk af Danmark dannes af alle mulige kilder. Hvordan det går det danske fodboldhold, hvordan danske turister opfører sig, og hvordan vi behandler udlændinge her, siger han.