Dansk gambling på e-sport sætter rekord

Danske Spil glæder sig over eksplosiv interesse for e-sport. Center for Ludomani er bekymrede.

Esport på højeste plan bliver spillet foran tusinder af tilskuere og sætter gang i omsætningen på bettingmarkedet. (Foto: Wolfgang Rattay © Scanpix)

E-sport som Counter Strike er efterhånden ikke længere noget, man kun bliver introduceret for, hvis man bruger sine weekender nede på den lokale netcafé med en slushice ved hånden.

Da det danske Counter Strike hold Astralis i går slog amerikanske Team Liquid, var det foran 5.000 tilskuere i Sparekassen Fyn Arena, og samtidig en begivenhed, der tog overskrifter i de landsdækkende medier.

Hos spiludbyderen Danske Spil mærker man i den grad den stigende interesse for e-sport herhjemme. Gårsdagens kamp mellem Astralis og Team Liquid bød på en rekord.

Her rundede omsætningen på kampen 700.000 kroner. Det er knap 20 procent over den tidligere rekord for en enkelt kamp inden for Esport, fortæller Danske Spil.

Spiludbyderen forventer i år at omsætte for 140 millioner kroner på e-sport. En stigning på 324 procent i forhold til 2016.

Giver cykling baghjul

Mens e-sport er kommet på skoleskemaet, og sportshaller rundt omkring har gjort plads til lokaler med computere i stedet for badmintonketchere, viser den stigende interesse sig tydeligt hos Danske Spil i kroner og ører.

Her er det store trækplaster skydespillet Counter Strike, hvor Danske Spil melder om en stigning i omsætningen på 569 procent siden 2016.

E-sport er vokset til det sjettestørste marked for Danske Spil og overgår nu både badminton, NFL og cykling.

Ifølge spiludbyderen overgik omsætningen på gårsdagens finale i Odense dagens enlige Premier League kamp mellem Newcastle og Wolverhampton. Et marked, som normalt er spiludbyderens flagskib.

Center for Ludomani er bekymret

Den stigende interesse for at satse penge på e-sport giver anledning til bekymring hos Center for Ludomani. Her peger man på, at flere unge mennesker i Danmark i de senere år er blevet spilafhængige.

- Vi er bekymrede for, at de unge får smag for spil langt før, fordi de bliver introduceret gennem gaminginteressen, siger Sarah Thiele, sociolog og forebyggelseskonsulent ved Center for Ludomani.

Mellem 2009 og 2016 var der en firedobling i andelen af folk i behandling hos Center for Ludomani, som var under 25 år gamle. Det var med til at gøre, at 48 procent af personerne i behandling sidste år var personer under 30 år.

- Med den fart Esport-miljøet har lige nu, er vi bekymrede for, at de e-sportsbettere der er nu, ender hos os, siger Sarah Thiele.

Traditionelt har det i høj grad været de unge fodboldinteresserede mænd, der har fyldt. Med e-sport risikerer man en hel ny målgruppe, lyder det.

- Vi ved, at de unge mænd udgør en kæmpe risikogruppe, så det er en begrundet bekymring, siger Sarah Thiele.

Ifølge en analyse, som Dansk Erhverv har lavet for Danske Spil, er 49 procent af personerne, der har satset penge på Counter Strike i år mellem 18-29 år gamle.

Gambling bliver sneget ind

Mens Sarah Thiele siger, at gaming er en god aktivitet for de unge, er der et andet element i e-sport, som kan vække bekymring.

Det er de indbyggede elementer i flere computerspil, der minder om gambling. Og her når man gennem til de unge under 18 år, som ikke er gamle nok til at gamble hos bookmakerne.

- Vi ser masser af mekanismer fra gambling, der bliver serveret for mindreårige, siger forebyggelseskonsulenten.

- Vi kan være bekymret, når gambling bliver sneget ind ad bagvejen. Det kan give problemer senere hen i livet, siger konsulenten, der blandt andet peger på de såkaldte lootboxes i Counter Strike.

Her kan man undervejs i spillet få en mystisk kasse ganske gratis. Men hvis man vil åbne den, skal man betale for det.

Derefter åbner en roulette, hvor man kan vinde virtuelle genstande af forskellig værdi. Genstandene har både værdi i og uden for spillet.

- Der er vi ude i noget, der minder rigtig meget om traditionel gambling, som vi ser fra eksempelvis roulette, siger forebyggelseskonsulenten.

Facebook
Twitter