Dansk pædagogik bliver eksporteret til Kina

Kineserne vil gerne have dansk pædagogik. Forældre vil nemlig gerne af med noget af den disciplin, der hersker i deres skoler. VIA University fra Danmark står bag et nyt projekt.

Kineserne ønsker dansk pædagogik i deres børnehaver. (Foto: Via University College)

Den danske pædagogik er på vej til Kina. Pædagogikken er blevet så eftertragtet, at den er blevet en 'eksportvare'. Dansk pædagogik er nemlig blevet in i Kina.

- Det er blevet trendy at have 'The Danish Style Kindergarten', siger uddannelsechefen fra VIA University College, Peter Møller Pedersen.

Kineserne vil nemlig gerne have mere kreativitet og leg til deres børn. Det er den danske pædagogik god til.

- Jeg vil faktisk sige, at vi er 'verdensmestre' på det pædagogiske område, fortæller uddannelseschefen.

Dansk pædagogik er noget særligt

VIA University College er en af Danmarks største udbydere af pædagogiske uddannelser og står sammen med Viborg Kommune bag en indsats, der skal udbrede dansk pædagogik til Kina.

- Alle forældre vil deres børn det godt, og i Kina hvor mange kun har et barn på grund af et-barnspolitikken er de ekstra opmærksomme på deres barn.

- Deres barn skal trives i skolen. De oplever, at det er det dansk pædagogik er god til.

Det fortæller uddannelseschef Peter Møller Pedersen fra VIA University College.

- Vi har gennem en lang pædagogisk tradition lært at sætte fokus på det individuelle barns udvikling samtidigt med, at barnet lærer at indgå i det sociale fællesskab. Det vil kineserne gerne have til deres egne børn, for de kan se, at der bliver efterspurgt innovation og kreativitet. Det er derfor, vi har indledt samarbejdet med dem.

Børnhave eller 'pre-school'

VIA University College har indgået samarbejdsaftaler i Kina, hvor den nordisk-inspirerede børnehave skal gøre sit indtog i byerne Chengdu og Chongqing. Der skal være mellem 80 og 100 børn i hver sin børnehave.

Men selvom kineserne gerne vil en mere barnecentreret pædagogik, så er der stadigvæk begreber, som de har svært ved at give slip på. Skoletilgangen er nemlig alfa og omega også for dem.

- Det er et møde mellem forskellige kulturer, og det er ikke altid nemt. For eksempel vil vi gerne bruge ord som 'kindergarten', der betyder børnehave. Kineserne derimod vil stadigvæk fastholde 'pre-school' og 'teacher', også selvom de ønsker en mere kreativ og individorienteret tilgang til læring.

Peter Møller Pedersen uddyber.

- Vi ønsker, at det skal hedde noget andet, fordi det skal signalere noget andet.

Kineserne er bevidste om den innovative vej

Peter Møller Pedersen mener, at skolesystemet er ved at udvikle sig i Kina til at blive mere kreativt og innovativt.

- Nu bliver jeg sikkert vist de bedste skoler, når jeg besøger Kina, så det er måske ikke sådan over det hele. Men mit indtryk er, at pædagogikken med fokus på kreativitet og innovation vil brede sig som en løbeild i løbet af få år, siger han.

Og kineserne ved godt, hvad der kræves i et udviklende samfund.

- Kineserne er bevidste om, hvad vej, det går. De ved, at man ikke skal efterligne i form af udenadslære. Vi skal lære dem, at kreativitet og innovation er andet end Lego. Man kan faktisk godt skabe noget med papkasser eller ved at bruge naturen.

Vi kan også lære af kineserne

VIA University College samarbejder samtidigt med flere universiteter i regionen om at uddanne pædagoger lokalt i Kina. Det er nemlig vigtigt, at det er kinesere, der uddanner sig, så de kan bruge deres nye danske pædagogiske viden i den kinesiske dagligdag.

Samtidigt kan danske pædagoger også lære meget i Kina, som kan bruges i en dansk kontekst. Det fastslår uddannelseschefen. Så sideløbende med etableringen af danskinspirerede børnehaver i Kina bliver der også arbejdet for at udveksle både studerende og undervisere mellem Danmark og Kina.

Dansk skole versus kinesisk skole

Den danske folkeskole er til debat. Vi hører ofte, at kineserne er på vej og vil overtage fremtidens jobs. Men passer det nu også? Og bør vi have mere kinesisk disciplin i de danske skoler? Eller er Danmark bare bedst på innovation, når det drejer sig om børnene?

DR1-dokumentaren tester i fire programmer elever i 9.klasse på en dansk og kinesisk skole.

Se med på DR1 klokken 20.00 i dokumentarprogrammet '9z mod Kina'.

  • Kineserne vil gerne have dansk pædagogik med innovation, leg og kreativitet. To børnehaver i Kina skal fremover have danske, pædagogiske principper ind i hverdagen. (Foto: Via University College)
  • VIA University College fra Danmark besøger kineserne for at eksportere dansk pædagogik. Den vil kineserne nemlig gerne have. (Foto: Via University College)
  • Peter Møller Pedersen er uddannelseschef hos VIA University College. Han har været i Kina for at eksportere dansk pædagogik. (Foto: Privatfoto)
1 / 3
  • Kineserne vil gerne have dansk pædagogik med innovation, leg og kreativitet. To børnehaver i Kina skal fremover have danske, pædagogiske principper ind i hverdagen. (Foto: Via University College)
  • VIA University College fra Danmark besøger kineserne for at eksportere dansk pædagogik. Den vil kineserne nemlig gerne have. (Foto: Via University College)
  • Peter Møller Pedersen er uddannelseschef hos VIA University College. Han har været i Kina for at eksportere dansk pædagogik. (Foto: Privatfoto)
1 / 3
Facebook
Twitter