Dansk undertal i flere børnehaver: Tosprogede klumpes sammen

Udviklingen er skadelig for integrationen, mener Inger Støjberg

Børn fra familier med anden etnisk baggrund koncentreres i stigende grad i de samme børnehaver. Udviklingen er skadelig for integrationen, mener Inger Støjberg (V). (Foto: Claus bech © Scanpix)

Børn fra familier med anden etnisk baggrund koncentreres i stigende grad i de samme børnehaver. Siden 2014 har en lang række institutioner, hvor et flertal af børnene i forvejen havde ikke-europæisk baggrund, oplevet en markant vækst.

Og i de børnehaver har langt flere navne som Mohammed eller Fatima på stuerne, mens der er blevet længere mellem Ella eller Jens fra etnisk danske familier.

På baggrund af tal fra analyseinstituttet Bureau 2000 har DR kontaktet de institutioner, der i 2014 havde over 50 procent børn med etnisk oprindelse uden for Europa.

Flertallet har oplevet en markant stigning.

Og i dag har 23 daginstitutioner mellem 70 og 100 procent tosprogede børn.

Optællingen omfatter ikke børnehaver, der i 2014 ikke havde et flertal af børn med ikke-europæisk baggrund, men som har fået det siden.

Det er stærkt problematisk, at børnene på den måde klumpes sammen, mener udlændinge- og integrationsministeren.

- Det betyder, at børnene ikke får Danmark ind under huden. De kommer fra familier, der for manges vedkommende ikke er på arbejdsmarkedet og har besværligheder ved at tale dansk. Det er et problem for integrationen, hvis de ikke får Danmark ind under huden i de timer, hvor de er hjemmefra, siger Inger Støjberg (V).

Skader sproget

Når de tosprogede børn bliver klumpet sammen i enkelte institutioner, så skader det børnenes sproglige udvikling. Det mener en sprogforsker med mere end 16 års erfaring i tosprogede børn.

- Der kan være store problemer med, at man ikke har nogle danske legekammerater, som måske har et dybere og mere nuanceret sprog, som kan bibringe en lang række sproglige erfaringer, siger Pia Thomsen fra Syddansk Universitet.

Ifølge sprogforskeren er det et problem, hvis børnene ikke taler dansk indbyrdes, selv om pædagoger og medhjælpere taler dansk og træner sprog med børnene.

Bedre fordeling

Integrationsministeren mener, at den eneste vej til god integration er at fordele børnene bedre.

- Vi bliver nødt til at få en langt større spredning, så de børn der kommer hertil også får en chance, siger integrationsminister Inger Støjberg (V).