Danske chauffører sladrer om udenlandske kollegaer

Ved hjælp af en smartphone og et svensk forskningsprojekt håber danske lastbilchauffører at kunne vise, hvor mange udenlandske chauffører, der kører ulovligt rundt på danske veje.

Lastbilchauffører vil indsamle registreringsnumre på udenlandske lastbiler. (Foto: Maria Larsen © DR-Fyn)

Lastbilchaufførerne tager nu udfordringen med at registrere udenlandske chauffører, der ulovligt arbejder i Danmark, i egen hånd.

Med hjælp fra et svensk forskningsprojekt er de danske chauffører gået i gang med at registrere udenlandske lastbiler i Danmark, skriver Fagbladet 3F.

- Som det foregår i dag, foregår det ulovligt. Man importerer nærmest bulgarske og rumænske chauffører til at køre i Danmark, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport og logistik, som er lastbilchaufførernes fagforening.

Vække politikernes opmærksomhed

Reglerne siger, at man gerne må køre tre ture i Danmark, hvis man alligevel er endt i landet efter en tur fra et andet land. Man må ikke blive i landet i mere end en uge. Men det er der mange, der gør, mener Villadsen.

Derfor er han sammen med sine medlemmer begyndt at registrere de udenlandske lastbiler, de ser på de danske motorveje og rastepladser.

- Vi håber, at der er nogle politikere, der får øjnene op, for hvad der foregår og griber ind, siger Jan Villadsen.

Svensk forskning

Konkret foregår registreringen ved, at chaufførerne taster lastbilernes registreringsnummer ind på en app på en smartphone, og positionen bliver registreret. Hvis en lastbil er registreret hver dag forskellige steder i Danmark hen over en måned, kan chaufførerne være med til at afsløre ulovlig kørsel.

App'en, der bruges til registreringen, er udviklet til Lunds Teksniska Högskolas såkaldte carbotagestudie i Sverige. Studiet skal bruges til at skabe overblik over omfanget af ulovlig kørsel i Sverige - og altså også Danmark. I dag er der nemlig ingen statistikker for, hvor mange lastbilvognmænd, der overtræder lovgivningen.

Overvågning ok

- Det er rigtig godt, at der er nogle, der sørger for, at man kan dokumentere det kæmpe store omfang, det her har, siger Jan Villadsen.

Brancheforeningen DTL, der organiserer 2.300 vognmænd i Danmark, oplyser til DR Nyheder, at de også bakker op om projektet, der for alvor går i gang i maj.

Forskningsprojektet kommer til også at registrere chauffører, som kører på lovlig vis. Men det har Jan Villadsen ikke noget problem med. Heller ikke, hvis han selv skulle blive registreret af andre.

- Man bliver fotograferet, når man kører frem og tilbage over Storebælt, så det tror jeg ikke, at mine medlemmer har noget imod. Desuden skal det ikke bruges til andet end at registrere, hvor mange lastbiler, der er i Danmark uden at køre ud af landet, siger Jan Villadsen.

Facebook
Twitter