Danske rejsende fik ikke besked om Ryanairs aflysninger: Vi opdagede det tilfældigt

Ryanair siger, at deres passagerer bliver oplyst om aflysninger. Men det passer ikke, lyder det fra familien Tholstrup.

En strejke blandt kabinepersonalet fører onsdag og torsdag til 600 aflysninger hos Ryanair. (Foto: jose jordan © Scanpix)

En jungle af bureaukrati, mangelfuld information og en ekstraregning på 3.000 kroner. Det blev startskuddet på familien Tholstrups ferie til Barcelona med Ryanair.

Kabinepersonalet hos lavprisflyselskabet Ryanair har siden den 5. juli planlagt at strejke fra i dag og 48 timer frem.

Men den oplysning har flyselskabet ikke viderebragt til deres kunder, mener familien Tholstrup.

- Det var en af vores bekendte, der tilfældigvis opdagede, at Ryan Air strejker, som kontaktede os, siger Jens Tholstrup, der sammen med sin hustru og deres tre børn havde købt fem flybilletter til Barcelona med afgang fra Hamborg med Ryanair.

Kort efter opkaldet fra deres ven gik Jens Tholstrup ind på Ryanairs hjemmeside, hvor han fik bekræftet, at afgangen var aflyst.

Men ingen i familien var blevet kontaktet af Ryanair, hverken på sms eller via e-mail.

- Vi fik ikke noget information, man skal selv opsøge dem for at finde ud af, hvad der sker, siger Jens Tholstrup.

Lader kunderne i stikken

Strejken udspringer af utilfredshed med arbejdsvilkårene blandt Ryanairs stewardesser og andet kabinepersonale.

Personalet er blandt andet utilfredse med lønniveauet og kræver, at selskabet anerkender national lovgivning i ansættelseskontrakter.

Derudover vil de have sat en stopper for egenbetaling af mad, vand og uniformer og kræver samtidig bedre pensionsvilkår.

Hos Familien Tholstrup er der fuld forståelse for personalets lyst til at strejke. Problemet er, at flyselskabet ikke er deres ansvar bevidst, når de undlader at oplyse deres kunder om situationen, siger Jens Tholstrup.

- De ansatte skal naturligvis have lov til at strejke, hvis de er utilfredse med deres arbejdsvilkår, men det handler om information, som skal videregives, så man kan nå at reagere.

For familien Tholstrup har strejken betydet, at de har købt nye billetter til Barcelona. Og selvom Ryanair skriver, at aflyste flyafgange bliver fuldt refunderet, ender Jens Tholstrup og hans hustru alligevel med en merudgift på flere tusinde kroner.

- Vi har mistet omkring 3.000 kroner efter at have købt de nye billetter. Vi købte de oprindelige billetter helt tilbage i november sidste år, derfor fik vi dem billigt. Men de nye billetter er købt dagen før vores afrejse, og det gør jo en kæmpe forskel, siger Jens Tholstrup.

Bureaukratisk helvede

Det forventes, at strejken onsdag og torsdag fører til 600 aflysninger hos Ryanair, hvilket anslås at få betydning for omkring 100.000 passagerer.

Ifølge flyselskabet er alle passagerer blevet informeret om aflysningerne i løbet af weekenden.

Men Jens Tholstrup fastholder, at han ikke har modtaget noget information. Tværtimod har han brugt mange kræfter på, at løbe panden mod en mur i forsøget at kontakte Ryanair og få styr på situationen.

- Det er utrolig svært at finde et telefonnummer, man kan ringe til. Det er i det hele taget utrolig svært at komme i kontakt med nogen. Det meste foregår på mail eller via chat, og det er svært at få et klart svar, siger Jens Tholstrup.

Tre aflysninger fra Kastrup

Her til formiddag har Københavns lufthavn bekræftet overfor DR Nyheder, at Ryanair har aflyst tre afgange fra Kastrup lufhavn. Det drejer sig om en afgang til Bruxelles i morges og to afgange til henholdsvis Bruxelles og Madrid i morgen. Ifølge Ryanair er de berørte passagerer underrettet og tilbudt ombookning eller refundering af flybilletten.

DR har været i kontakt med flere passagerer, som har fået aflyst deres afgang uden Ryanair har oplyst dem om aflysningen.

Det er ikke lykkedes DR at få en kommentar fra Ryanair.

Hvis du har været ramt af Ryanairs seneste aflysninger uden at blive oplyst om aflysningen, kan du skrive til isje@dr.dk og fortælle om din oplevelse.

Facebook
Twitter