Danske Skoleelever: Inklusion har ofte modsat virkning

Inklusionen kan ifølge Danske Skoleelever give en negativ stemning i en klasse.

Elever tager inklusionsdebatten med i klasseværelset. Og det gavner ikke sammenholdet, advarer næstformanden for Danske Skoleelever. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Når elever med særlige behov bliver overført til en almindelig klasse i folkeskolen, kan det give problemer mellem eleverne i klassen.

Det fortæller Mads Løjtved Rasmussen, der er næstformand i Danske Skoleelever.

- Der kan meget hurtigt blive en negativ stemning mellem de to parter, siger han.

Det bliver hurtigt pisket en stemning op mellem de elever, der skal sluses ind i de normale klasser og resten af klassekammeraterne, fortæller 16-årige Mads Løjtved Rasmusen.

Det sker til dels på baggrund af den heftige inklusionsdebat, der har været, siden projektet blev sat i søen fra politisk side i 2012.

- Især i de mindre klasser tager de det med hjemmefra, hvor de hører deres forældre tale negativt om inklusionen, siger Mads Løjtved Rasmussen.

Han har som næstformand i Danske Skoleelever været med i den ekspertgruppe, der anbefaler, at man skal droppe den målsætning, der hedder, at 96 procent af alle skoleelever skal inkluderes i den almindelige undervisning. Ikke fordi inklusionsprojektet er droppet, men fordi fokus skal væk fra tallet.

Og det glæder Mads Løjtved Rasmussen.

- Målet med inklusionen er, at alle elever skal have det så godt muligt, og ikke at de bare bliver en del af målsætningen, siger næstformanden.

Ekspertgruppens anbefalinger bliver præsenteret senere i dag, men formanden for gruppen, Claus Hjortdal, der også er formand for Skolelederforeningen, afslørede hovedkonklusionen i aftes, nemlig at målet med de 96 procent skal fjernes.

Den anbefaling vil regeringen følge, siger Anni Matthiesen (V), der sidder i Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg for Venstre.

Facebook
Twitter