Det statsejede Danske Spil sætter Danmarksrekord i at bruge reklamekroner og bruger mere end både de største tele- og flyselskaber.
Spilfirmaet har siden januar købt annonceplads i tv, aviser, på internettet og billboards for mere end en kvart milliard kroner - udelukkende med det formål at få flere til at spille mere.
Reklamerer overalt
- Det er hjemme, ude, på gader og stræder, på computeren, på iPhone, i avisen, på tv. Det er overalt, siger Marie Louise Andersen formand for Ludomaniforeningen.
Alene i årets første ti måneder har Danske Spil købt annonceplads for mere end 260 millioner kroner før rabat, viser tal fra Gallup. Måned efter måned er Danske Spil det selskab i landet, der bruger allerflest annoncekroner.
Danske Spil står blandt andet bag Lotto, Oddset, Tips, Quick skrabelodder og Poker og Casino på internettet.
- For den ludoman, der prøver at blive spillefri, bliver han konstant bombarderet med reklamer.
- Men jeg tænker selvfølgelig også på fremtiden i forhold til de mange mennesker, som er i fare for at udvikle ludomani, siger Marie Louise Andersen.
Danske Spil: Ikke for aggressivt
Halsende langt efter Danske Spil kommer giganter som Telenor, TDC og SAS - alle omkring 100 millioner kroner efter statens spilleselskabs annoncer.
Kommunikationschef Thomas Rørsig mener ikke, at man er for aggressiv:
- Omfanget af reklamer i sig selv, det opfatter vi ikke som aggressivt, som muligvis effektivt. Indtil videre kan vi ikke få dokumentation for, at der skulle være en sammenhæng mellem stor annoncering og problemer med spilleafhængighed, siger han.
Sidste år var Danske Spil også landets største annoncør.
Top fem
De fem selskaber, der har brugt flest penge på markedsføring i Danmark:
Danske Spil 260 millioner kr.
TDC 150 millioner kr.
SAS 148 millioner kr.
Telenor 147 millioner kr.
Telia 134 millioner kr.
Tallet er opgjort af Gallup efter årets ti første måneder, og den rabat, som selskaberne måtte have opnået, er ikke fratrukket.