Danske unge dropper Facebook

Der er færre danskere under 25 år på Facebook nu, end der var for et år siden. Og de unge, som er på netværket bruger mindre tid på det end tidligere.

(© Colourbox)

Unge danskere er ikke så vilde med Facebook, som de har været.

Antallet af 15-24-årige Facebook-brugere er faldet knap ti procent over det sidste år. De unge er dog fortsat blandt de klart største Facebook-brugere.

Det fremgår af en ny rapport fra new media rådgiver Jon Lund, "Facebook og de unge - 2009-2010", der bygger på en analyse af de officielle trafiktal fra Foreningen af Danske Interaktive Medier/GemiusAudience og udkommer i dag, skriver mediawatch.dk.

Fald på 43.000

I august 2009 brugte 439.000 af de unge den sociale netværkstjeneste. I august i år lød tallet på 396.000 15-24-årige.

Det sker på et tidspunkt, hvor Facebook.com ellers er vokset - fra ialt 2.416.000 voksne danskere i august sidste år til 2.535.000 i august i år.

Samtidig bruger de unge, som er på Facebook, mindre tid på sitet end tidligere.

Bruger apps på mobilen

Noget af forklaring kan dog være, at unge er gået over til i langt større grad at bruge Facebooks populære apps til deres mobiler.

Den form for mobilbrug tæller nemlig ikke med i statistikken.

Til gengæld er det usandsynligt, at særligt mange af de unge, der helt er holdt op med at bruge Facebook, bare er skiftet over til mobiler i stedet for computer.

I hvor høj grad bruger du netværket Facebook?

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter