Unge danskere er ikke så vilde med Facebook, som de har været.
Antallet af 15-24-årige Facebook-brugere er faldet knap ti procent over det sidste år. De unge er dog fortsat blandt de klart største Facebook-brugere.
Det fremgår af en ny rapport fra new media rådgiver Jon Lund, "Facebook og de unge - 2009-2010", der bygger på en analyse af de officielle trafiktal fra Foreningen af Danske Interaktive Medier/GemiusAudience og udkommer i dag, skriver mediawatch.dk.
Fald på 43.000
I august 2009 brugte 439.000 af de unge den sociale netværkstjeneste. I august i år lød tallet på 396.000 15-24-årige.
Det sker på et tidspunkt, hvor Facebook.com ellers er vokset - fra ialt 2.416.000 voksne danskere i august sidste år til 2.535.000 i august i år.
Samtidig bruger de unge, som er på Facebook, mindre tid på sitet end tidligere.
Bruger apps på mobilen
Noget af forklaring kan dog være, at unge er gået over til i langt større grad at bruge Facebooks populære apps til deres mobiler.
Den form for mobilbrug tæller nemlig ikke med i statistikken.
Til gengæld er det usandsynligt, at særligt mange af de unge, der helt er holdt op med at bruge Facebook, bare er skiftet over til mobiler i stedet for computer.
I hvor høj grad bruger du netværket Facebook?